Katsot Savon Sanomien arkistojuttua. Tämä juttu on julkaistu 06.08.2009 09:30

A A A

Isommat Subaru Legacy ja Outback tulossa

Japanilaisella nelivetomerkillä on edessään mielenkiintoinen syksy, sillä lokakuussa kauppoihin ehtii 20-vuotisjuhlia viettävä uusi Subaru Legacy ja marraskuussa korkealla maavaralla höystetty uusi Subaru Outback. Legacysta tulee tarjolle sekä porrasperä- että farmariversio. Farkkua kutsutaan STW:ksi.

Legacyn akseliväli on 8 ja Outbackin 7,5 senttiä pidempi kuin ennen. Autonvalmistajan mukaan siitä seuraa vakaampi ajokäytös eri tilanteissa. Korin pituus on kasvanut, ja lisäksi uutuudet ovat leveämpiä ja korkeampia kuin edellisen sukupolven mallit.

Monikäyttöiseksi kehuttavan Outback-farmarin maavara on kasvanut entisestään 1,3 sentillä, joten sitä on jo maasturimaiset 21,3 senttiä.

Subarun mukaan kasvaneet ulkomitat on hyödynnetty sisätilojen hyväksi. Jokaisella paikalla on aiempaa selvästi reilummat tilat joka suunnassa, se kehuu. Tavaratila on kasvanut kaikissa korimalleissa, ja lastausaukko on suurentunut, mikä Subarun mukaan helpottaa kuormaamista.

Uudessa Legacy STW:ssä ja Outbackissa on takaselkänojien pikalukitus, jolla istuimen selkänojat voidaan kääntää kevyesti yhdellä kädellä alas tavaratilassa sijaitsevasta kahvasta lisätilaa tarvittaessa.

Kaikkiin malleihin tulee vakiovarusteina sähkösäätöinen kuljettajan istuin, sadetunnistin sekä käsivaihteisten autojen yhteydessä oleva mäkipidätin, joka helpottaa liikkeellelähtöjä yli viiden asteen ylä- ja alamäissä.

Subaru tunnetaan boxer- eli vastaiskumoottoreistaan. Legacyyn on tarjolla 2- ja 2,5-litraiset bensakoneet sekä kaksilitrainen turbodiesel. Kaksilitraisten moottorien tehot yltävät 150 hevosvoimaan, 2,5-litraisen taas 167 heppaan.

Pienempään bensa-Legacyyn saa vaihteistoksi joko kuusiportaisen käsivaihteiston tai portaattoman automaatin. Dieselversiossa tarjolla on vain käsivaihteisto ja isommassa bensaversiossa portaaton automaatti.

Outbackin moottorit ovat muuten samat, mutta pienen bensakoneen sijaan vaihtoehtona on suurempi kuusisylinterinen 3,6-litrainen mylly. Se kehittää peräti 260 hepan tehot ja saman muhkean 350 newtonmetrin väännön, johon dieselkonekin yltää. Ison bensakoneen parina on viisiportainen automaattivaihteisto.

Outbackin 2,5-litraisen bensiinimoottorin yhteyteen saa joko kuusiportaisen käsivaihteiston tai portaattoman automaatin.

Viidennen sukupolven Legacyn lähtöhinta on vajaat kaksituhatta edeltäjäänsä kalliimpi eli 31 761 euroa. Farkkuun tulee lisähintaa noin 1 650 euroa.

Outbackin saa halvimmillaan 37 475 eurolla, joten sen hinta nousee alle tonnilla.

Savon Sanomat Facebookissa Savon Sanomat Twitterissä