Katsot Savon Sanomien arkistojuttua. Tämä juttu on julkaistu 15.10.2012 15:45

A A A

Katso myös kuvasarja koeajolta!

Volkswagen Golf surffaa kahdella pytyllä

Niin tutut suvun geenit ja silti niin erilainen. Myyntitilastojen kestosuosikin muovaaminen on melkoista taidetta.

Myöskään seitsemännen sukupolven Volkswagen Golf ei saa poiketa liikaa edellisestä, jotta jokainen sen heti tuntee, eikä vanhojenkaan mallien arvo romahda.

Tylsää tai ei, hyvin VW on siinä taas onnistunut. Vasta tarkempi tutkiminen osoittaa, että nyt kyseessä on täysin uusi auto, mitä edellinen, 2008 esitelty malli, ei ihan ollut.

 

Golf on nyt melkoisen paljon tilavampi eritoten tavaroiden kuljettamiseen. Variant-farmaria moni suomalainen perhe silti odottaa. Uusi painos saadaan noin vuoden kuluttua ja tällä kertaa ihan Saksasta, jonne farkun tuotanto siirretään Meksikosta.

Perus-Golfin lisäpituus ja aiempaa pidempi akseliväli sekä hivenen leveämpi kori tekevät matkustajien olot rahtusen aiempaa väljemmiksi.

Madaltuminen on kutistanut pääntilaa niin vähän, että se ei vielä haittaa.

Paljon suurempiakin autoja markkinoilla on, mutta keskivertoperheelle tilaa on juuri passelisti.

 

Myös edellisen Golfin ergonomia oli hyvällä tolalla, mutta sitä on viilattu vieläkin hiukan paremmaksi. Esimerkiksi vaihdevipua on nostettu kaksi senttiä ylös ja kaasu- ja jarrupolkimia siirretty toisistaan hieman kauemmas.

Etuistuimet on pultattu nyt kaksi senttiä taemmas, joten pisimmätkin kuljettajat mahtunevat hyvin ohjauspyörän taakse.

Lähes 40 vuoden hiominen on tuottanut hyvää tulosta. Se pätee myös sähkömekaanisesti tehostettuun ohjaukseen, joka on erittäin tunnokas. Tehostus säätyy ajonopeuden mukaan sopivaksi.

Tanakka alusta toimii hyvin urheilullisessakin ajossa. Lisävarusteena saa nyt myös jousituksen säätömahdollisuuden, mutta pikaisen kokeilun perusteella sillä ei ole suurta vaikutusta ajotuntumaan.

 

Aiemmin Golf on saanut hieman moitteita rengasmelusta. Sitä lievennettiin jo edellisessä mallissa, ja nyt tulos vaikuttaa vieläkin paremmalta, mutta lopullisen tuomion voi antaa vasta Suomessa nastarenkailla.

Moottoriäänet on vaimennettu lähes täysin varsinkin bensapadasta. Koeajossa sattui useasti, että kuljettaja yritti käynnistää konetta, joka pyöri jo valmiiksi.

1,4-litraisen moottorin 140-hevosvoimaisen version erikoisuus on sylinterien lepuutusjärjestelmä ACT, joka kytkee kevyessä ajossa kaksi keskimmäistä sylinteriä toiminnasta ja säästää näin polttoainetta.

Kahden pytyn lomailun voi huomata vain mittaristosta, sillä äänessä tai värinöissä ei ole mitään muutosta.

Aiemmin lepuutusta on käytetty vain suurimmissa 8- ja 12-sylinterisissä myllyissä. Toiminto ansaitsee hatunnoston, jos se vielä osoittautuu luotettavaksi.

 

Takavuosina Golfin varustelu oli niukkaa, mutta nyt jo perusvarusteluun kuuluu muun muassa sähkötoiminen seisontajarru, johon on liitetty mainio Auto Hold -paikallaanpitoavustin.

Avustimen ansiosta käsivaihteisessa autossakin sammutusautomatiikan käyttö helpottuu merkittävästi, kun kuljettajan ei tarvitse polkea jarrua liikennevaloissa.

Lisävarustelistan ehkä kiinnostavin uutuus on mukautuva vakionopeudensäädin pysäytystoiminnolla. Sen avulla ajajan kontolle ei jää automaattivaihteisella autolla liikennevirrassa oikeastaan kuin ratin kääntäminen ja suuntamerkin näyttäminen.

Runsailla varusteilla hinta tosin nousee ja painikemääräkin kasvaa melkoisesti. Ratin namiskapöheikkö vaatii tutustumista, jotta kaikki toiminnot saa käyttöön.

 

Kokeiltu : Volkswagen Golf Highline 1,4 TSI ACT DSG

Viisiovinen, viistoperäinen, pieni perheauto viidelle.

Nelisylinterinen 1,4-litrainen turboahdettu bensiinimoottori. Teho 140 hevosvoimaa. Sammutusautomatiikka vakiovarusteena.

Seitsenportainen automaattivaihteisto. Etupyörät vetävät.

Kiihtyy nollasta sataan 8,4 sekunnissa.

Polttoaineenkulutus 4,7 litraa sadalla kilometrillä.

Hiilidioksidipäästöt 110 grammaa kilometrillä.

Valmistettu Saksassa.

Hinta ilman lisävarusteita 30 623 euroa. Mallisto kolmiovisena alkaen 19 382, viisiovisena 20 113 euroa. Suomessa marraskuussa.

Kuvasarja Volkswagen Golf pitää kiinni hyvistä geeneistään
Savon Sanomat Facebookissa Savon Sanomat Twitterissä