Automaattivalvonnan tolppia siirretään useissa paikoissa

Pohjois-Savon ely-keskus siirtää automaattisen liikennevalvonnan tolppia Itä-Suomessa.

Automaattivalvonnan tolppien rakentaminen kuuluu ely-keskukselle ja kamerat ja niiden käyttö poliisille. Valvontapaikoista päättää ely-keskus poliisia tai esimerkiksi myös kuntia kuultuaan.

– Kun liikennemäärät tai olosuhteet paikalla muuttuvat, tolppaa on järkevä siirtää. Se on valvonnan kannalta hyvä asia, ylikomisario Petri Pahkin Itä-Suomen poliisista sanoo.

Esimerkiksi Kuopiossa valtatie 9:ltä on jo poistettu Jännevirran sillan tolpat. Lisäksi Siilinjärvellä poistetaan valvontatolpat kantatie 75:ltä Yaran kohdalta.

Jännevirralle rakennetaan silta ja Yaran kohdalle uusi liittymä. Rakennustöiden valmistuttua paikalla ei ole tarvetta aiemmanlaiselle nopeusrajoitukselle ja sen valvonnalle.

Kameroita kierrätetään eri paikoissa

Uusia peltipoliiseja ei ole tulossa enää Itä-Suomeen, mutta tolpissa kierrätettävien kameroiden määrä kasvaa tänä vuonna.

– Pohjois-Savossa vakavimmat liikenneonnettomuudet ovat sijoittuneet tieverkostoon kuin olisi haulikolla ammuttu - eli alueella ei ole yksittäisiä vaarallisia kohtia. Valvontaa kohdistetaan kuitenkin sinne, missä on tullut tietoon paljon vaaratilanteita tai on muuten jotain erityistä kuten koulu vieressä.

Paikallispoliisi päättää, minne tolppaan kamera milloinkin siirretään. Lisäksi paikallispoliisi käyttää kameravalvonta-autoa.

Pahkinin mukaan etenkin kameravalvonta-autosta tulee hyvää palautetta poliisille, mutta peltipoliiseja välillä manataan.

– Kamera-autosta usein tulee palautteita, että hyvä, kun tulitte jonnekin risteykseen tai koulun luo valvomaan. Kiinteistä tolpista eivät kaikki sen sijaan tykkää.

Varkauden tolpasta eniten seuraamuksia

Pahkinin mukaan Itä-Suomessa eniten sakko- ja huomautuskuvia takova Varkauden ennätystolppa on kokeiluluonteinen eli ensimmäinen valvontatolppa kaupunkialueella.

– Ely-keskus seuraa sen tuloksista, mitä tapahtuu, kun valvontatolppa tuodaan taajamaan. Kyse on pääväylästä, joka kuitenkin menee keskustan läpi.

Ylipäätään eri paikkojen sakkomäärät eivät ole suoraan vertailtavissa keskenään, koska eri paikoissa on eri määrä liikennettä ja kameroiden päälläoloajat vaihtelevat paljon.

– Tarkoitus on kuitenkin jatkossakin, että siirtelemme kameroita eri puolilla maakuntia ja käytämme kameraa useimmissa tolpissa vuoden aikana.

Automaattivalvontaan jopa 60 uutta kameraa - seuraamuksista käsitellään jatkossa vakavimmat ensin