Digiloikassa suuria eroja koulujen välillä: Netti tökkii ja laitteita liian vähän

Meillä on ollut muun muassa kirjautumis- ja käynnistysongelmia tietokoneiden kanssa. Uusiin laitteisiin ei ole rahaa, sanoo Kuopion Pajulahden koulun rehtori Heikki Kinnunen.

Tieto- ja viestintätekniikkaa pitäisi uuden opetussuunnitelman mukaan hyödyntää kaikissa oppiaineissa.

Kinnusen mukaan Pajulahden koululla tilanne on paljon parempi kuin monessa muussa koulussa, mutta ei siltikään hyvä.

Pajulahden koulussa oppilaita on 82. Tietokoneita koulussa on yhteensä noin 30 ja iPadeja yksi. Tietokoneista noin parikymmentä toimii moitteettomasti. Kannettavista tietokoneista osa on kymmenisen vuotta vanhoja.

– Toiveena olisi, että koululla olisi noin 40 kunnolla toimivaa tietokonetta. Uutta opetussuunnitelmaa on tällä hetkellä mahdotonta tai ainakin hyvin vaikea noudattaa.

Myös Savon Sanomien tekemä kysely osoittaa, että monissa Kuopion ja muiden savolaiskuntien kouluissa on ongelmia uuden opetussuunnitelman toteuttamisessa tietotekniikkaan liittyvissä vaatimuksissa. Esimerkiksi erään varkautelaisen koulun opettaja kertoo, että suurin ongelma koulussa on tällä hetkellä laitteiden liian vähäinen määrä ja huonosti toimivat yhteydet.

Käytännössä kannettavien tietokoneiden puuttuminen ja nettiyhteyksien toimimattomuus hankaloittavat tiedonhakua.

– Se, että lapset käyttävät omia puhelimiaan, auttaa paljon. Kaikilla ei kuitenkaan välttämättä ole omia laitteita, mikä aiheuttaa eriarvoisuutta, varkautelaisopettaja sanoo.

Myös Kinnusen mielestä oppilaiden omien laitteiden käyttämisestä on ollut apua.

Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen sanoo, että ongelma on valtakunnallinen.

– Joissakin kunnissa jaetaan ensimmäisellä luokalla iPadit kaikille oppilaille, opettajia koulutetaan, opettajilla on omat koneet, verkot toimivat ja materiaalia hankitaan. Näitä kuntia on jonkin verran, mutta sitten on myös niitä, joissa mikään näistä ei toteudu. Kuulin juuri yhdestä Pohjanmaan suunnalla sijaitsevasta kunnasta, jossa on niin vanhat koneet, että niissä ei pyöri mikään ohjelma, Luukkainen sanoo.

Luukkaisen mukaan suurimmat ongelmat kouluissa ovat laitteiden liian vähäinen määrä sekä opettajilla että oppilailla, verkkoyhteyksien toimimattomuus ja opettajien täydennyskoulutuksen puute.

Luukkaisen mielestä laitteisiin tarkoitettu raha on sisällä kunnan saamissa valtionosuuksissa.

– Valtio on laittanut satoja miljoonia euroja rahaa laitehankintoihin viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Niillä kunnilla, jotka ovat ottaneet avustuksen vastaan, tilanne on nyt hyvä.

Luukkainen sanoo, että kuntakohtaisista eroista on ehdottomasti oltava huolissaan.

– Tässä on iso eriarvoistumisen siemen olemassa. Tilanne on vaikea.

Luukkainen sanoo, että eriarvoistuminen näkyy esimerkiksi lukiossa, jossa on tulevaisuudessa sähköiset ylioppilaskirjoitukset.

– Lukioon lähdetään rajusti takamatkalta, jos osaamisessa on puutteita. Eroja syntyy jo peruskoulun sisällä yläkouluun siirryttäessä, jos näitä asioita ei alakoulussa ole opittu.

Myös Varkaudessa työskentelevä opettaja sanoo huomanneensa isot erot kuntien välillä.

– Lähikunnan koulussa oli kosketusnäyttötaulu, iPadit lapsille, oma kone opettajalle ja pöytäkoneet oppitunteja varten, hän luettelee.

Kysely: Kuopiossa paljon tyytymättömyyttä

Savon Sanomat kysyi sähköpostikyselyssä savolaisista peruskouluista, riittävätkö koulun rahat uuden opetussuunnitelman toteuttamisen vaatimuksiin tieto- ja viestintätekniikkaan liittyvissä hankinnoissa.

Lisäksi kysyttiin laitteiden määrää ja sitä, onko laitteita nyt riittävästi.

Kyselyyn vastasi yhteensä noin 25 koulua, joista suunnilleen puolet kertoi kysytyissä asioissa olevan puutteita.

Kyselyyn vastanneista kuopiolaiskouluista suurimassa osassa laitteiden riittävyys, toiminta ja hankintojen rahoittaminen koettiin ainakin jossain määrin ongelmalliseksi. Ongelmia oli muissakin kunnissa.

Nykytilanteeseen tyytyväisimmät koulut löytyivät vastausten perusteella Rantasalmelta, Siilinjärveltä, Tervosta, Pieksämäeltä ja Joroisista.

Opetussuunnitelmassa linjataan, että tieto- ja viestintätekniikkaa hyödynnetään muun muassa oppimista tukevassa arvioinnissa, tiedonhankinnassa, luovassa työskentelyssä, medialukutaidon vahvistamisessa ja vastuullisen toiminnan opettelussa.

Tavoite: Kuopioon puolelle oppilaista oma tabletti tai kannettava