Kotimaa

Ilmaisena mainostettu tuotekokeilu voi tulla kalliiksi

Ilmaisena mainostettu tuotekokeilu saattaa osoittautua pakkomyynniksi. Kuluttajavirasto on saanut runsaasti ilmoituksia tapauksista, joissa kuluttaja on luullut saavansa tavaran kokeiltavaksi veloituksetta mutta on joutunutkin maksamaan siitä.

Tyypillisesti kuluttajat valittavat kauneudenhoito-, terveystuote- tai alusvaatekampanjoista.

Yritykset saattavat viraston mukaan käyttää hyväkseen asiakkaiden hyväuskoisuutta eivätkä kerro markkinoinnissa tarpeeksi selvästi, mihin asiakas sitoutuu.

- Kuluttajat luottavat mainoksen pääviestiin eivätkä huomaa, että olennaista tietoa on piilotettu pikkupränttiin, lakimies Katri Väänänen virastosta kertoo.

Myös Euroopan kuluttajakeskus tunnistaa ilmiön. Kuluttajakeskus sai viime viikolla valituksia myös kännykkätestauksista. Yksi niistä on Orville Media ApS:n markkinointitempaus, jossa testaajille mainostetaan ilmaista älypuhelinta. Tosiasiassa sopimuksen hyväksyvä tulee tilanneeksi peruspuhelimen 60 euron kuukausihintaan. Sopimusehdot eivät käy ilmi, jollei selaa koko nettisivustoa huolella.

Orville Media ei vastannut STT:n yhteydenottopyyntöön.

Uusimmat

Kotimaa

Taajamajunat Riihimäen ja Tampereen välillä peruttu - myös A-junilla ongelmia

Kutistuva EU hakee puhtia turvallisuusyhteistyöstä

Särkänniemi käsittelee tiedotuslinjaansa delfiini-operaatiossa

Elli Aaltonen Brysseliin

Yle: Peltipoliisista ei tullut kaivattua rahasampoa

Ministeriö löysi huomautettavaa Maahanmuuttoviraston toiminnasta

Kaikki Rauli-myrskyn aiheuttamat sähköviat on korjattu Pohjois-Savossa

Jenni Haukio nosti kirjoituksessaan esille delfiinit: "Surullinen esimerkki eläinten oikeuksien hitaasta etenemisestä"

Rauli-myrsky kuormitti Kuopion hätäkeskusta

Valititko Kelan päätöksestä? Käsittelyajat ovat venyneet jopa yhdeksään kuukauteen

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa Savon Sanomien uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.