Kotimaa

Ilmaisena mainostettu tuotekokeilu voi tulla kalliiksi

Ilmaisena mainostettu tuotekokeilu saattaa osoittautua pakkomyynniksi. Kuluttajavirasto on saanut runsaasti ilmoituksia tapauksista, joissa kuluttaja on luullut saavansa tavaran kokeiltavaksi veloituksetta mutta on joutunutkin maksamaan siitä.

Tyypillisesti kuluttajat valittavat kauneudenhoito-, terveystuote- tai alusvaatekampanjoista.

Yritykset saattavat viraston mukaan käyttää hyväkseen asiakkaiden hyväuskoisuutta eivätkä kerro markkinoinnissa tarpeeksi selvästi, mihin asiakas sitoutuu.

- Kuluttajat luottavat mainoksen pääviestiin eivätkä huomaa, että olennaista tietoa on piilotettu pikkupränttiin, lakimies Katri Väänänen virastosta kertoo.

Myös Euroopan kuluttajakeskus tunnistaa ilmiön. Kuluttajakeskus sai viime viikolla valituksia myös kännykkätestauksista. Yksi niistä on Orville Media ApS:n markkinointitempaus, jossa testaajille mainostetaan ilmaista älypuhelinta. Tosiasiassa sopimuksen hyväksyvä tulee tilanneeksi peruspuhelimen 60 euron kuukausihintaan. Sopimusehdot eivät käy ilmi, jollei selaa koko nettisivustoa huolella.

Orville Media ei vastannut STT:n yhteydenottopyyntöön.

Uusimmat

Kotimaa

Hallitus lupaa lisää resursseja äärijärjestöjen toimintaan puuttumiseksi

Pahoinpitelijää epäillään raiskauksen yritykseen liittyvästä puukotuksesta

Kokoomuksen Antti Timonen komissaari Kataisen kabinettiin

Poliisi jatkaa raiskauksen tutkintaa - epäiltyä esitetään vangittavaksi

Suomen vanhin asiakirja täyttää 700 vuotta

Poliisi tutkii: Vauvalle annettiin huumeita useamminkin - vanhemmat vangittu

Nergille kritiikkiä Perustuslakiblogissa: Paperittomien hätämajoitus kuuluu perus- ja ihmisoikeuksiin

Sairaalan toiminta Asema-aukion väkivaltajutussa yhä kysymysmerkki

Poliisi aloitti tutkinnan lapsen väärästä syöpälääkityksestä

Nyt ärähtävät AMK-rehtorit: "Poliitikkojen tuomittava rasismi ja väkivalta"

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa Savon Sanomien uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.