Kotimaa

Ilmaisena mainostettu tuotekokeilu voi tulla kalliiksi

Ilmaisena mainostettu tuotekokeilu saattaa osoittautua pakkomyynniksi. Kuluttajavirasto on saanut runsaasti ilmoituksia tapauksista, joissa kuluttaja on luullut saavansa tavaran kokeiltavaksi veloituksetta mutta on joutunutkin maksamaan siitä.

Tyypillisesti kuluttajat valittavat kauneudenhoito-, terveystuote- tai alusvaatekampanjoista.

Yritykset saattavat viraston mukaan käyttää hyväkseen asiakkaiden hyväuskoisuutta eivätkä kerro markkinoinnissa tarpeeksi selvästi, mihin asiakas sitoutuu.

- Kuluttajat luottavat mainoksen pääviestiin eivätkä huomaa, että olennaista tietoa on piilotettu pikkupränttiin, lakimies Katri Väänänen virastosta kertoo.

Myös Euroopan kuluttajakeskus tunnistaa ilmiön. Kuluttajakeskus sai viime viikolla valituksia myös kännykkätestauksista. Yksi niistä on Orville Media ApS:n markkinointitempaus, jossa testaajille mainostetaan ilmaista älypuhelinta. Tosiasiassa sopimuksen hyväksyvä tulee tilanneeksi peruspuhelimen 60 euron kuukausihintaan. Sopimusehdot eivät käy ilmi, jollei selaa koko nettisivustoa huolella.

Orville Media ei vastannut STT:n yhteydenottopyyntöön.

Uusimmat

Kotimaa

Lukijat keskustan tyhjistä liiketiloista: "Tyhmin liike rakentaa ostoskeskus kaupungin ulkopuolelle"

Harva kaipaa kadonnutta kissaa - uusi laki toisi omistajalle lisää vastuuta

Espoolainen valittiin vuoden afrikkalaisnaiseksi

Kunnilta kaivataan elinvoimaisuutta ja yhteisöllisyyttä

Syksyllä ostetaan ja syödään vegaaniruokaa

Opaskirja auttaa autopaikkojen jaossa: "Mopoauto kyllä, asuntovaunu ei"

Utsjoella tehtiin kesän lämpöennätys

Rattijuoppo ajoi ojaan Lapinlahdella

Autoilija törmäsi liikennemerkkiin - kuljettaja puhalsi törkeän lukeman

Kadonnut nuorukainen löytyi nopeasti

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa Savon Sanomien uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.