Kotimaa

Invalideja ei auteta junaan

Jyväskyläläinen opiskelija Taija Pyykkönen otti yhteyttä elokuussa VR:n asiakaspalveluun varatakseen avustamispalvelun Pieksämäen rautatieasemalle. Hän matkustaa säännöllisesti Jyväskylän ja opiskelukaupunkinsa Joensuun välillä, ja tarvitsee avustajaa junanvaihdossa.

Pyykkösellä on lievä synnynnäinen liikuntavamma. Hän kävelee ilman apuvälineitä, mutta tarvitsee apua matkatavaroidensa kanssa. Tähän asti häntä ovat avustaneet Pieksämäen asemalla vartiointiliikkeen vartijat.

VR:n vastaus tyrmistytti Pyykköstä. Hän sai sähköpostiviestin, jonka mukaan avustamispalvelu on päättynyt asemilla, joilla VR sulki lipputoimistonsa elokuun alussa.

– Ei se kata sitä, mitä odotin vastaukseksi. Tilanne asemilla on edelleen sama. On hämmästyttävää, että Pieksämäeltä, joka on iso risteysasema, lopetetaan kaikki palvelut.

 

Pyykkönen kertoo, että ilman avustajaa hänellä tulee kiire ehtiä junasta toiseen. Esimerkiksi vaihtaessaan Joensuun taajamajunasta Jyväskylän Pendolinoon Pyykköselle jää aikaa lyhimmillään seitsemän minuuttia laiturilta toiselle.

– Pieksämäen asemalla suurin ongelma on asemarakennus. Hissit ovat usein epäkunnossa, ja jos ne eivät toimi, on juostava asematunnelin kautta.

– Tähän asti minulla on ollut avustaja sekä Jyväskylässä, Pieksämäellä että Joensuussa. Itselläni on lievä vamma, mutta mietin, miten jatkossa muut vammaiset pärjäävät.

Invalidiliiton lakimies Elina Akaan-Penttilä pitää VR:n päätöstä hälyttävänä.

– Tämä on selvä huononnus palveluihin. Kysymys on keskeinen niille, jotka kykenisivät liikkumaan yksin, mutta tarvitsevat apua asemalla. Heidän kohdallaan matkanteko voi estyä, Akaan-Penttilä kommentoi.

 

VR:n palvelujohtaja Ari Vanhanen vastaa kritiikkiin vetoamalla EU:n rautatievastuuasetukseen. Sen mukaan vammaisille tai liikuntarajoitteisille matkustajille on järjestettävä avustamispalvelua niin sanotuilla miehitetyillä rautatieasemilla, eli sellaisilla, joilla on virantoimituksessa olevaa henkilöstöä.

– Näitä lipunmyyntiasemia on Suomessa jäljellä 23. Avustamispalvelua tarjotaan edelleen näillä asemilla, joilla meillä on henkilökuntaa, sanoo Vanhanen.

Akaan-Penttilän tulkitsee, että vaikka ei päätös ei ole EU-asetuksen vastainen, se rikkoo sen henkeä.

– Miten asetuksen tavoite toteutuu, jos näitä miehitettyjä asemia on enää kourallinen? Linjaus on myös päinvastainen valtiovallan tavoitteen kanssa, että myös erityisryhmät käyttäisivät entistä enemmän julkisia joukkoliikennevälineitä.

Ennen asetuksen voimaantuloa 2009 VR ja Ratahallintokeskus (nyk. Liikennevirasto) kävivät kädenvääntöä siitä, kumman vastuulle avustamispalvelu kuuluu.

– Meidän tulkinnan mukaan palvelu kuuluisi Liikennevirastolle, mutta he ovat kieltäytyneet vastuusta. EU-asetuksessa puhutaan aseman haltijasta, eikä VR omista asemia tai laitureita, sanoo Vanhanen.

Hänen mukaansa osapuolet neuvottelevat nyt uudelleen vastuunjaosta.

– Tämä on meille iso taloudellinen rasite. Kustannukset ovat suuremmat kuin matkustajilta saatavat lipputulot, siksi haluaisimme Liikenneviraston mukaan. Se olisi myös asetuksen hengen mukaista.

– Jos sopimukseen päästään, voidaan tarkastella uudestaan, missä palvelua järjestetään.

 

Pyykkönen kertoo toistaiseksi suoriutuneensa junanvaihdoista Pieksämäellä, kiitos konduktöörien ja kanssamatkustajien.

– Aina on se riski, että konduktööri ei ehdi auttamaan. Niin on käynyt monta kertaa. Kuka sitten auttaa?

 

Lainsäädäntö: Liikuntarajoitteisille yhtäläiset mahdollisuudet

Kaikkia EU-maita koskeva rautatievastuuasetus astui voimaan 3.12.2009. Sen 21. artiklan mukaan rautatieyritysten ja aseman haltijoiden on varmistettava vammaisten tai liikuntarajoitteisten henkilöiden pääsy asemille, laitureille, liikkuvaan kalustoon ja kaikkiin palveluihin.

22. artikla: Vammaisen tai liikuntarajoitteisen henkilön lähtiessä rautatieasemalta, jolla on virantoimituksessa olevaa henkilöstöä, aseman haltijan on huolehdittava korvauksetta siitä, että kyseinen henkilö saa sellaista apua, että hän voi nousta lähtevään junaan tai poistua junasta.

VR lopetti lipunmyynnin 2. elokuuta 11 asemalla: Imatra, Kajaani, Kemi, Kerava, Kirkkonummi, Kolari, Kupittaa, Pieksämäki, Pori, Salo ja Ylivieska. Myös avustamispalvelu päättyi näillä asemilla. Taija Pyykköselle lähetetyssä viestissä VR suosittelee liikuntarajoitteiselle matkustajalle henkilökohtaista saattajaa.

Uusimmat

Kotimaa

Eläinten alkoholinsietokyky vaihtelee: Koira voi saada pahan myrkytyksen jo yhdestä tuopillisesta

LK: Oletko miettinyt, miksi hyttysmyrkky ei tehoa? Syy löytyy EU-direktiivistä

Murtautuja vei satojen eurojen edestä arpoja

Iisveden haiseva lautta nousi pohjasta

Iisveteen pääsi jätevettä - "Iso revohka edessä"

Keskisuomalainen vetoaa: Postinjakelu maaseudulla aikaisemmaksi

Lännen Media: Toimeentulotuen käsittely saattaa ruuhkautua

Lukijat keskustan tyhjistä liiketiloista: "Tyhmin liike rakentaa ostoskeskus kaupungin ulkopuolelle"

Harva kaipaa kadonnutta kissaa - uusi laki toisi omistajalle lisää vastuuta

Espoolainen valittiin vuoden afrikkalaisnaiseksi

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa Savon Sanomien uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.