Kotimaa

Islamin opettajia tarvitaan lisää suomalaisiin kouluihin

Suomalaisiin kouluihin tarvitaan tulevaisuudessa lisää islamin opettajia, eikä heitä nytkään riitä kaikkialle.

– Opettajatilanne on hankala, sillä koulutus ei pysty tuottamaan päteviä opettajia tarpeeksi. Koko ajan on pieni viive, opetusneuvos Pekka Iivonen opetushallituksesta arvioi koko maan tilannetta.

Kouluissa tehtävällä islamin opetuksella nähdään yleisesti tärkeä tehtävä: sen toivotaan ennaltaehkäisevän muun muassa musliminuorten radikalisoitumista.

Uskonnon opetus suomalaisissa kouluissa on tunnustuksetonta, joten islamin opettajana voi olla myös muu kuin muslimi.

Suomen islamin opettajien liiton Suaad Onniselän mukaan Suomessa on tällä hetkellä 14 aineenopettajan kelpoisuuden saanutta islamin opettajaa. Määrä ei ole suuri, mutta Onniselän mukaan suunta on oikea, sillä vuonna 2007 heitä oli vain yksi.

Lisäksi on muunlaisella koulutustaustalla islamin opettajaksi tulleita.

– Monissa kunnissa opettaja opettaa myös äidinkieltä, arabiaa, ja uskonnonopettajien määrä kasvaa tätä kautta.

Onniselkä arvioi, että Suomessa islamin opettajia on kaikkiaan noin viisikymmentä.

Hänen mielestään isojen kaupunkinen pitäisi avata islamin opettajan virkoja.

– Virkoja ei avata, kun tiedetään, että on pula kelpoisista islamin opettajista. Toisaalta kelpoisia opettajia ei saada, kun ei ole virkoja avoinna.

Kuopiolaisissa kouluissa islamia opettaa kaksi opettajaa. Naser Omarieh on opettanut islamia ja arabiaa yli 20 vuotta.

– Isompien kanssa käsittelemme usein päivänpolttavia asioita. Puhumme suvaitsevaisuudesta, yhteiskunnasta ja kotouttamisesta. Eli voisi sanoa, että aiheena on islam Euroopassa, Omarieh kertoo.

Hän opettaa nykyisin islamia ja arabiaa Kalevalan, Pohjantien ja Puijonsarven kouluissa ja arabiaa Pyörön, Pirtin Aurinkorinteen kouluissa.

Perjantaiaamuna Omarieh opetti yläkouluikäisten nuorten ryhmää Kalevalan koulussa. Tunnin aiheena olivat muut uskonnot ja se miten islam käsittelee niitä.

Oppilaista Haidar Al-Morayed vastaa kysymykseen mitä tänään on opittu.

– Pitää kohdella kaikkia uskontoja tasa-arvoisesti. Jos muut kohtelevat meitä hyvin, pitää meidän kohdella heitä hyvin.

Muut oppilaat nyökyttelevät ja joku lisää, että on hyvä, että asioista puhutaan täällä yhdessä.

Sunni- ja shiiaoppilaat istuvat vierekkäin samalla tunnilla. Oppilaita on viidestä eri kansallisuudesta. Omariehin mukaan kouluopetus karsii pois jyrkkiä uskonnollisia tulkintoja.

– Opetetaan, että jokainen uskoo omalla tavallaan. Pääasia on, ettei vahingoita toisia ja antaa rauhan toisille.

Osa oppilaista käy vapaa-ajallaan rukoushuoneessa ja saa siellä oman suuntansa mukaista opetusta.

– Kodeissa islamin opetus keskittyy uskontoon ja elämäntapaan, opettaja sanoo.

Omariehin mielestä tärkeää, että nuoret voivat islamin tunnilla keskustella esimerkiksi syrjintään liittyvistä kokemuksista, sillä niitäkin monella on.

Samaa mieltä on Onniselkä.

– On tärkeää päästä keskustelemaan islamista eurooppalaisessa kontekstissa, mitä kodeissa harvoin tehdään.

Opetushallituksessa arvioidaan, että Suomessa on noin 7 000–8 000 islaminuskoista peruskoulun oppilasta.

– Peruskoululaisia on noin 500 000 ja heistä 1,3–1,5 prosenttia on ollut islamin opetuksessa, opetusneuvos Pekka Iivonen sanoo.

Vielä ei tiedetä kuinka paljon turvapaikanhakijoiden tulo ja myönteiset turvapaikkapäätökset lisäävät muslimiväestön, ja sitä kautta oppilaiden, määrää Suomessa.

– Turvapaikanhakijat toki vaikuttavat, mutta islamilainen väestön osuus lisääntyy pääosin syntyvyyden kautta, Iivonen muistuttaa.

Tilastokeskuksen mukaan islaminuskoisia Suomessa on noin 60 000 henkeä. Islamilaisen uskontokunnan jäsenten määrä on vain osa islaminuskoisten kokonaismäärästä.

Islam on yksi katsomusaineista

Islamin opetus on järjestettävä, jos järjestäjän kouluissa on vähintään kolme uskontokunnan oppilasta ja heidän huoltajansa pyytävät opetusta. Jos huoltajat eivät pyydä opetusta, sitä ei kunnan tarvitse järjestää.

Kuopion peruskouluissa on yhteensä 122 islaminuskoista oppilaista. Määrä on kasvanut tasaisesti. Opetusryhmät toimivat Kalevalan, Pyörön, Puijonsarven, Aurinkorinteen kouluissa. Monessa koulussa on vain yksi tai kaksi islaminuskoista oppilasta, jolloin heitä voidaan koota ryhmiksi tai vanhemmat järjestävät itse opetuksen.

Iisalmessa muslimioppilaille ei ole islamin opetusta, koska vanhemmat eivät ole sitä pyytäneet. Esimerkiksi Kangaslammin koulussa lapset opiskelevat suomea uskontotunnin ajan.

Uusimmat

Kotimaa

Kaksi loukkaantui vakavasti ulosajossa Kirkkonummella

Mies yllättyi: Rikosrekisteriotteen sai tilattua toisen nimellä

Kommentti: Oikeusasiamiehen piti puuttua vankilan äitiyshousuihin ja voileipiin

Soini hermostui Orpon kommenteista: "Emme ota ohjeita muilta puolueilta"

Vankien avioyö siirtyi kuukausien päähän vankiloiden byrokratian takia

Hellyttävä kohtaaminen kaupungintalolla: Pääministeri solmi tytön kengännauhat

Sipilä Kuopiossa: Keskusta sanoo jälleen kerran ei poliittiselle väkivallalle

Vankila ei antanut vangille omaa verensokerimittaria

Pelkääjävanki piilotteli neljä kuukautta sellissään

Kaksi epäiltyä kiinni törkeästä pahoinpitelystä - uhri sairaalassa

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa Savon Sanomien uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.