Kameravalvonta-autoissa räpsyy nyt – kova kasvu ylinopeuksiin puuttumisessa

Poliisin automaattivalvonta-autojen suoritteet eli autoista kuvatut ylinopeustapaukset ovat lisääntyneet reilut 50 prosenttia Itä-Suomessa tänä vuonna. Uusin tilasto on tammi–syyskuulta.

Kameravalvonta-autot ovat poliisiautoja, jotka on varustettu tutkaan kytketyllä kameralaitteistolla. Valvontakuvat käsitellään samalla tavoin kuin automaattisten valvontakameroiden eli peltipoliisien havaitsemat ylinopeudet.

– Kameravalvonta-autoilla automaattista liikenteenvalvontaa liikutellaan riskikohteiden luona kuten koulujen ja päiväkotien lähellä sekä vilkkaissa risteyksissä, ylikomisario Petri Pahkin Itä-Suomen poliisin liikennepoliisista kertoo.

– Lisäksi automaattivalvonta-autoa käytetään paikoissa, joihin ei perinteisellä valvonnalla pääse.

Sellaisia paikkoja voivat olla esimerkiksi työmaat tai muut paikat, joissa ei mahdu esimerkiksi pysäyttämään sakotettavia ajoneuvoja.

– Myös kansalaisten toiveet, valvontapyynnöt, vaikuttavat autojen käyttöpaikkoihin, Pahkin sanoo.

Eniten kamera-autoja käytetään ylipäätään taajamissa.

– Taajamissa on eniten liikennettä, Pahkin selvittää.

Koko automaattivalvonta kovassa käytössä

Muualla vilkasliikenteisillä teillä on jo käytössä automaattinen kameravalvonta: peltipoliisit.

Kaikkiaan automaattivalvonnan suoritteet ovat kasvaneet Itä-Suomessa. Kasvua on alkuvuodelta jopa 86 prosenttia.

Noin 38 000 kuvan määrä nousi siis noin 70 000 kuvaan. Kaikki kuvat eivät johda sakkoihin, koska iso osa niistä koskee huomautuksia tai kaikista kuvista ei esimerkiksi tunnisteta kuljettajaa.

Kuvien määrä on kuitenkin yksi tapa mitata automaattivalvonnan käyttöä.

Pohjois-Savossa kasvu oli suurinta: jopa 140 prosenttia. Etelä-Savossa nousua oli 85 prosenttia, mutta Pohjois-Karjalassa laskua 40 prosenttia.

Muutokset johtuvat täysin siitä, miten paljon peltipoliisien kameroita on pidetty päällä alueella.

Paikallispoliisi ei voi vaikuttaa omalla alueellaan lainkaan, miten paljon alueen peltipoliiseissa olevia kameroita käytetään. Sen ratkaisee Helsingin poliisin alla toimiva poliisin liikenneturvallisuuskeskus Malmilta.

– Asiaan vaikuttaa se, paljonko he ehtivät käsitellä kuvia.

Viime viikkoina työntekijöitä on ollut käytössä niin paljon ja huonossa ajokelissä ajonopeudet olleet niin alhaisia, että käytännössä lähes kaikki peltipoliisien automaattikamerat ovat olleet päällä läpi Suomen.

– Liikennepoliisi siirtää kameroita kuitenkin tolpasta toiseen, Pahkin kertoo.

Maakuntien lukuihin vaikuttaa myös se, että Itä-Suomessa on kolme automaattivalvonta-autoa. Yksi niistä oli välillä rikki, mutta nyt kaikki kolme autoa ovat taas käytössä eli yksi per jokainen maakunta.

Kaikkiaan liikennerikokset Itä-Suomessa on vähentyneet alkuvuonna lähes yhdeksän prosenttia viime vuoteen verrattuna.

Peltipoliisin kuva johtaa aiempaa useammin etsintäkuulutukseen