Kommentti: Viranomaistiedottamisen ei pidä olla markkinahöttöä

Turvallisuusviranomaiset ovat välillä hyvinkin innokkaita tiedottamaan uudistuksistaan, mutta jättävät uudistusten käytännön puolten kertomisen median kaivettavaksi.

Esimerkiksi alueellisia vaaratiedotteita hehkutettiin moneen otteeseen. Siinä vain jäi kertomatta, että Ylen radiokanavilla aluejako toimii vain virka-aikana eikä ihan koko ajan silloinkaan. Televisiokanavilla aluejakoa ei ole eikä ole tulossa.

Vaaratiedotteen antamisesta ei silti pidä tehdä viranomaisille mörköä. Ylellä ei ole teknistä valmiutta alueelliseen jakoon ympäri vuorokauden ja viikon koko maassa. Tämä pitää todeta ääneen ja porskuttaa jo eteenpäin.

Viranomaisten pitää silti aina vain sitkeästi antaa vaaratiedotteita silloin, kun sen antamisella voi arkijärjellä ajatellen uskoa olevan merkitystä ihmishenkien, ihmisten terveyden tai merkittävissä määrin omaisuuden suojaamiseksi.

Ketä se haittaa, jos vahingossa sattuu kuulemaan väärän alueen vaaratiedotteen? Herranjestas sentään. Ei siitä isoja traumoja voi jäädä vaaratiedotteen antamisen hyötyihin verrattuna.

Olisi pitänyt kertoa reilusti kääntöpuolia

Toinen vastaava tiedottamismunaus on tarkoituksella ennen juhannusta näyttävästi lanseerattu, Digian kehittämä 112 Suomi -älypuhelinsovellus, jonka kautta hätäkeskus voi paikallistaa hätäpuhelun soittajan.

Palvelusta tiedotettaessa olisi pitänyt reilusti ja selkeästi kertoa, ettei paikannus toimi aina riittävästi koko Suomessa. Paikannuksessa on katveita - juuri siellä, missä yleensäkin ollaan herkimmin eksyksissä eli sivukylillä.

Lisäksi sovellus edellyttää paikannuksen päällä pitämistä, mitä osa kansalaisista ei tietosuojasyistä halua.

Lisäksi ennen kaikkea: Sovellus on tosi kova virtasyöppö. Jos lataat sovelluksen puhelimeesi, akku ei kestä yhtä kalareissua Kallavedellä tai mökkimatkaa maalla.

Sovellus on yksi mahdollinen lisäapu tarjolle, mutta viranomaisen pitäisi tiedottaa aina myös sen käytön muista puolista. Aina.

Nyt palvelun perusominaisuuksien tiedottaminen jätettiin täysin tiedotusvälineiden kaivelun, testaamisen ja aktiivisen uutisoinnin vastuulle.

Virkavastuulla toimivan Hätäkeskuslaitoksen olisi kuitenkin pitänyt itse tiedottaa siitä, että ensisijaisesti jokaisen pitää edelleen olla perillä, missä on, ilman sähköisiä apuvälineitä. Tämä on turvallisinta ja suositeltavaa - Ja viranomaisen velvollisuus on sanoa se ääneen.

Jos kartalla pysyminen ei aina onnistu, sovellus on yksi toimiva lisäapu tarjolle. Palvelua on turvallista käyttää silloin, kun tietää sen rajoitteet ja osaa ottaa ne jo ennalta huomioon.

Teknisiin uudistuksiin kannattaa suhtautua avoimin mielin. Markkinahenkisyyden sijasta viranomaisten pitäisi kuitenkin aina olla tiedottamisessaan vastuullisia, rehellisiä ja turvallisia.

Vaaratiedotteet kuuluvat yhä koko maassa