Loppu- vuosi stressaa eniten

Firstbeatin tietokannan perusteella elämme paraikaa vuoden stressaavinta aikaa.

Tutkimusjohtaja Tero Myllymäen mukaan loppuvuoden viikonloput ovat vuoden heikoimman palautumisen aikaa.

– On mielenkiintoista huomata aineistossa toistuvat vuosi- ja viikkorytmit. Palautuminen on marras-joulukuussa heikointa, vaikka pimeinä vuodenaikoina nukutaankin enemmän.

Ero unen pituudessa on kesään verrattuna yli puoli tuntia.

Viikkotasolla tarkasteltaessa kehomme palautuu parhaiten unessa ja päivän lepohetkissä alkuviikolla.

Erityisesti alkuvuoden maanantait ja tiistait ovat vuositasollakin palauttavimpia. Viikon mittaan voimavarat vähenevät.

Viikonloppuisin väsymystä yritetään vähentää pidemmillä yöunilla, mutta keskimäärin palauttavan unen määrä ei lisäänny vastaavasti. Lauantai on itse asiassa viikon kuormittavin päivä. Silloin mitattua palautumista on vähiten.

Yksi yleisimmistä syistä tähän on Firstbeat-mittausten mukaan alkoholin käyttö. Epäterveelliset elämäntavat häiritsevät selkeästi palautumista. Jo kaksi alkoholiannosta vie 15 prosenttia stressiä vähentävän, laadukkaan unen määrästä.

– Pikkujoulusesonki voi jonkin verran heikentää palautumista loppuvuonna.

Sunnuntaisin harrastetaan eniten liikuntaa, vähiten taas perjantaina.

Mittauksiin osallistuvat ovat Myllymäen mukaan varsin rehellisiä esimerkiksi liikuntatottumuksia arvioidessaan.

Alkuvuosi on liikunnallista aikaa. Liikunnan määrä kuitenkin vähenee loppuvuotta kohti.

– Hyväkuntoiseksi itsensä luokittelevat palautuvat selvästi paremmin. Mitä paremmassa kunnossa mitattava henkilö kokee olevansa, sitä tyytyväisempi hän on myös omaan hyvinvointiinsa. Liikunta ja hyvä kunto auttavat siis myös palautumaan.