Verkkokauppa markkinoi kuluttajaluottoa "apurahana": Todellinen vuosikorko jopa 35 prosenttia – "Tällainen on omiaan hämärtämään kuluttajan käsitystä"

Verkkokauppa.comin apurahamainokset ovat hyvän tavan vastaisia, katsoo Mainonnan eettinen neuvosto.

Verkkokauppa.com on kehottanut kuluttajia verkkosivuillaan, ulkomainoksissaan ja muussa markkinoinnissaan rahoittamaan ostoksensa “apurahaksi” nimeämällään kuluttajaluotolla. Se on käyttänyt ilmaisuja ”Apuraha”, “Myönnämme apurahaa” ja ”Apuraha-osamaksu” markkinoidessaan kuluttajaluottoa, jonka todellinen vuosikorko on jopa 35 prosenttia. Verkkokauppa.com on käyttänyt myös ilmaisua ”Hae apurahaa pelaamiseen”.

Mainonnan eettisen neuvoston mukaan sanojen käyttäminen mainonnassa niiden vakiintuneesta merkityssisällöstä poikkeavalla tavalla ei lähtökohtaisesti ole hyvän tavan vastaista, mutta Verkkokauppa.com on käyttänyt apuraha-sanaa "huomiota herättävällä tavalla" mainoksen otsikoissa ja isokokoisissa ulkomainosjulisteissa.

– Tällainen on omiaan hämärtämään kuluttajan käsitystä mainostettavasta rahoitustuotteesta etenkin, kun apuraha-sanaan sen vakiintuneessa merkityksessä liittyy lähes yksinomaan positiivisia mielikuvia, sanoo neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta.

Mainonnan eettinen neuvosto varasi mainostajalle mahdollisuuden lausua asiassa, mutta Verkkokauppa.com ei antanut lausumaa.

Keskimääräistä tiukemmat kriteerit

Neuvoston mukaan markkinoinnin hyvän tavan mukaisuutta arvioitaessa huomioon otetaan esimerkiksi se, mitä tuotteita markkinoidaan. Kuluttajaluoton markkinoinnille asetetaan keskimääräistä tiukemmat kriteerit.

– Luotonantaja tai luotonvälittäjä ei saa markkinoida siten, että markkinointi on omiaan selvästi heikentämään kuluttajan kykyä harkita luoton ottamista huolellisesti. Luoton myöntämistä ei myöskään saa käyttää pääasiallisena markkinointikeinona muita kulutushyödykkeitä markkinoitaessa, Paloranta sanoo.

Neuvosto korostaa, ettei markkinoinnissa saa pyrkiä hyötymään kuluttajien kokemattomuudesta tai tietojen puutteesta ja että etenkin rahoituspalvelujen markkinoinnin pitää olla ymmärrettävää ja selkeää. Mainostaja ei saa pyrkiä hyötymään myöskään kuluttajan riippuvuuksista, kuten peliriippuvuudesta, kuluttajaluottoa markkinoidessaan.