Kotimaa

Mediajohtajat vaativat Yle-lakia uusiksi – Kangaskorpi: "Kukaan ei ole lopettamassa Yleä"

Useat kaupallisen median johtajat rajoittaisivat Yleisradion palveluja kilpailua vääristävinä. Alma Media Oyj:n toimitusjohtaja Kai Telanne korostaa, että nyt olisi korkea aika miettiä vakavasti, mihin yhteiskunnan varoja käytetään.

– Mitä meiltä jää puuttumaan, jos nappaamme 200 miljoonaa euroa Ylen rahoituksesta muuhun käyttöön? Mitä jos laittaisimme tuon summan koulutukseen, innovointiin ja tuotekehitykseen? Lisäisikö se hyvinvointia ja Suomen kilpailukykyä paremmin kuin nykykäytössä? Pahoin pelkään, että näin kävisi, hän arvioi sunnuntaina Savon Sanomien haastattelussa.

Entinen ministeri ja aiempi Ylen hallintoneuvoston ja hallituksen jäsen Jouni Backman (sd.) varoitti Savon Sanomissa (21.2.) julkaistussa kirjoituksessaan heikentämästä Ylen asemaa.

– Ylen tehtävän nykyistä tarkempi määrittely ja tiukemmin mitoitetut resurssit eivät vie Suomea kohti Puolan ja Unkarin mediamaisemaa niin kuin Backman väittää, vaan päin vastoin. Ilman näitä toimia meillä on kymmenen vuoden päästä vain verovaroin rahoitettu ja poliitikkojen käsiohjauksessa toimiva kotimainen media ja sen nimi on Yle. Tätä me emme kai toivo kukaan, ei edes Backman, vai kuinka? Telanne huomauttaa.

Yle-lainsäädäntö velvoittaa Ylen tuottamaan monipuolisen ja kattavan televisio ja radio-ohjelmiston oheispalveluineen jokaisen saataville yhtäläisin ehdoin.

 

Viestinnän Keskusliiton puheenjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi rajaisi merkittävästi Ylen verkkolehtipalveluja, jotka kilpailevat lehdistön kanssa. Ylen pitäisi hänestä keskittyä radio- ja televisiotoimintaan eikä tekstimuotoiseen sisällöntuotantoon.

– Tämä ei ole ideologinen kysymys. Kukaan ei ole lopettamassa Yleä, mutta pitää pohtia, onko Ylen budjetti oikealla tasolla, koska se tekee samoja asioita kuin kaupallinen media, sanoo Keskisuomalainen Oyj:n konsernijohtaja Kangaskorpi.

Kangaskorven mukaan Yle ei voi verorahoitteisena tulla kaupallisen median tontille ilman merkittäviä markkinavaikutuksia.

– Kaupalliselta medialta on lähtenyt 20 prosenttia liikevaihdosta kuudessa vuodessa ja 6 000 työpaikkaa, hän perustelee.

Sanomalehtien Liiton puheenjohtaja, ja Sanoma Media Finland Oy:n liiketoimintajohtaja Petteri Putkiranta tarkentaisi Yle-lainsäädäntöä, jotta voitaisiin arvioida, hoitaako Yle tehtävänsä hyvin vai huonosti.

– Se on liian laveasti kirjoitettu, toteaa Putkiranta.

Myös mediayhtiö MTV:n toimitusjohtaja Jarkko Nordlund arvioi, että Yleisradion perustehtävä pitäisi määritellä selkeämmin, koska nyt Ylen toimintakenttä on tarpeettoman laaja.

– Yleisradio on markkinoilla liian vahva kaikissa toiminnoissaan, kuten televisiossa, radiossa ja verkossa, hän perustelee.

– On hyvä että meillä on vahva Yle, mutta toivon, että julkisen palvelun yhtiö ja kaupalliset yhtiöt voisivat tehdä yhteistyötä, esimerkiksi teknisissä palveluissa ja ohjelmissa, Nordlund sanoo.

– Meillä on oltava hyvä tavoittavuus mainostajien takia, mutta onko laaja tavoitettavuus julkisen palvelun päätehtävä.

 

Savon Sanomat on osa konserni Keskisuomalaista.