Näkökulma: Sukupuolittuneisuus istuu lastenvaatteissa tiukasti

8-vuotias brittityttö ihmettelee vaatekaupassa, miksi tyttöjen paidoissa lukee ”Hey!” (hei), ”Beautiful” (kaunis) tai ”I feel fabulous” (Tunnen itseni upeaksi). Pojille suunnattuihin printteihin on puolestaan painettu lauseita, kuten ”Desert adventure awaits” (Aavikkoseikkailu odottaa), ”Think outside the box” (Ajattele uudella tavalla/luovasti) ja Hero!” (sankari).

Tytön mielestä tämä on epäreilua: paidat tuntuvat viestittävän, että tyttöjen pitää olla kauniita ja poikien seikkailunhaluisia.

Video, jolla tyttö kertoo mielipiteensä, on levinnyt viime viikkoina ainakin Facebookissa ja kerännyt yli 37 miljoonaa katselukertaa.

Astelin videon innoittamana muutamaan vaatekauppaan. Kun joukosta karsii ne lastenpuserot, joiden tekstissä lukee New York (näitä on ihan hurja määrä, jotain mielikuvitusta, kiitos!) tai jonkin urheilujoukkueen nimi, jäljelle jää kirjava joukko isku- ja mietelauseita.

Aloitetaan tytöille suunnatuilla latteuksilla: ”Kaikki, mitä tarvitsen, on rakkaus ja kissa”. Vaikken olisikaan kissoille allerginen, saisin tästä paidasta silti ihottumaa.

”Nauti pienistä asioista” – eli muistathan olla vaatimaton, niinkö?

Viininpunainen neulepaita saa lähes kiljumaan: ”Girl Hero of the Future” – Tulevaisuuden tyttösankari. Ovatko pojat siis sankareita, tytöt tyttösankareita? Tätä ei ole ehkä mietitty loppuun asti.

Samassa kaupassa tytöille on myynnissä myös toisenlaisia sankaritekstejä: ”Ole sankari” sekä ”En väitä, että olen Batman, sanon vain, ettei minua ja Batmania ole koskaan nähty samassa huoneessa”. Etenkin jälkimmäisessä alkaa olla jo asennetta.

Sekin on kiva kuulla, että ”Seikkailu alkaa nyt” – tosin kukilla ja koukerokirjaimilla ryyditettynä.

Pojatkaan eivät jää mitäänsanomattomien viestien ulkopuolelle: ”Yeah right” (no niinpä vissiin) lukee eräässä paidassa. Useimmiten tekstit vievät ajatukset johonkin jännään tai kunnianhimoiseen: Tutki, Säilytä villi puolesi, Halua enemmän. Poikien paidoilla voi myös viestittää olevansa Työteliäs mies tai kuuluvansa Lainsuojattomaan yhteisöön. Kapinahenkeä on myös ”Antaa tulla” -tekstissä.

Tiivistettynä voidaan sanoa, että tytöille suunnatut verbit liittyvät olemiseen, tuntemiseen ja tarvitsemiseen. Pojat sen sijaan toimivat – ah, kuinka ihanan stereotyyppistä!

Tytöille tarjoillaan söpöjä pandoja, kun taas pojat ovat napaseudun suojelijoita (Polar protector).

Osa sivuuttanee ”syväanalyysini” turhana pipon kiristelynä, osa saattaa herätä siihen, millaisia vaatteita lapselleen oikein valitsee. Osa on puolestaan tiedostanut nämä asiat jo pitkään.

Jos lapset kasvatetaan pienestä pitäen siihen, että pojat ovat sankareita ja tytöt tyttösankareita, asetamme lapset eriarvoiseen asemaan pelkän sukupuolen perusteella. Jos pidämme tyttösankari-nimitystä normaalina, naiset saavat vastailla vielä kauan kysymykseen, millaista on olla naisjohtaja.

Tarkastelussa oli Tom Tailorin ja S. Oliverin (molemmat saksalaismerkkejä), ruotsalaisen H&M:n sekä Lindexin lastenvaatteita. Lindex on perustettu Ruotsissa, mutta sen omistaa nykyisin suomalainen Stockmann.