Risteilylaivayrittäjät: "Uudet määräykset kohtuuttomia"

Kuopion Roll Risteilyjen toimitusjohtaja Noora Kivi sanoo, että yrityksen Ukko-laiva siirretään ensi kesänä ravintolalaivaksi muun muassa siksi, että uusien määräysten vaatimat muutostyöt olisivat olleet liian iso investointi.

– Kaksi muuta laivaamme ovat 2000-luvun aluksia, joten niihin ei tarvittu niin isoja investointeja.

Kivi pitää uusia turvallisuusmääräyksiä kohtuuttomina, sillä sisävesilaivoilla liikennöidään kesällä valoisaan aikaan ja melko lähellä rantaa.

Samaa mieltä on kuopiolaisen Koski-Laiva Oy:n Seppo Pirinen, joka joutui tekemään neljälle risteilijälaivalleen noin 100 000 euron investoinnit matkustaja-alusten kiristyneiden turvamääräysten vuoksi. Eniten rahaa piti laittaa pelastuslauttoihin ja sammutusjärjestelmään.

– Kyllä tämä on ollut niin iso investointi, että menee useampi vuosi ennen kuin sen saa maksettua. Olemme kuitenkin säästäneet paljon siinä, että olemme tehneet lähes kaikki muutostyöt perheen voimin. Jos kaikki teetettäisiin ulkopuolisella, se olisi niin kallista, ettei se kannattaisi.

Kallavesi-risteilyllä miehensä ja tyttärensä kanssa lauantaina ollut kuopiolainen Leena Suvanto pohtii, joutuvatko pienet laivayhtiöt vaikeuksiin investointien vuoksi.

– Sisävesiristeilyt ovat hirveän tärkeitä. Olemme olleet risteilyllä joka kesä. Ikinä ei ole mitään sattunut.

Samalla risteilyllä olleet, Pyhäjärvellä asuvat Tuija ja Kari Salo taas ajattelevat, ettei turvallisuuteen voi panostaa liikaa.

– Jos jotain sattuu, turvallisuusasioiden on oltava kunnossa.

Noora Kivi arvioi, että sateisena ja koleana kesänä matkustajia on noin kolmanneksen vähemmän kuin lämpimänä kesänä. Hän sanoo, että nyt menossa on jo kolmas peräkkäinen säiden puolesta heikompi kesä.

– Lounasristeilyt ja viinitilavierailut eivät ole tosin ihan niin sääherkkiä.

Myös Seppo Pirinen sanoo, että menossa on kolmas peräkkäinen kesä, kun on jääty alle keskimääräisen matkustajamäärän. Pirinen arvioi, että tämän kesän matkustajamäärä tulee olemaan 25 000–30 000.

– Sillä määrällä tulee vielä toimeen.

Sisävesiristeilyjen tarjonta supistuu - Moni varustamo lopettanut uusien turvavaatimusten vuoksi