Kotimaa

Teini joutui hengenvaaraan sairaalassa - Virheellisen ruoka-annoksen toimittaja korjaa käytäntöjään

15-vuotias suonenjokelainen tyttö sai hengenvaarallisen allergisen reaktion Kuopion yliopistollisessa sairaalassa (KYS) viime perjantaina, kun sairaalaan annokset toimittava Servica toi vaikeasti maidolle ja kanamunalle allergiselle tytölle väärän ruoka-annoksen.

Saana Jokelainen teki jo lähtöä sairaalasta, söi vielä lounaan ja oireet iskivät.

– Ruoassa olikin maitomuusia, vaikka osaston henkilöstö kysyi Servicalta kahteen kertaan ruuan oikeellisuudesta. Oireitani hoiti kolme lääkäriä ja neljä hoitajaa. Kurkkuni turposi ja pyörryin. Minulle annettiin muun muassa kortisonia ja lisähappea. Vanhemmilleni ilmoitettiin, että tilanteen vakavuuden vuoksi minua kannattaa tulla katsomaan välittömästi, sillä hengenlähtö oli lähellä, Jokelainen kertoo.

Hän joutui olemaan sairaalassa vielä yhden lisäpäivän. Uni ei enää seuraavana yönä tullut, kun hoito ja reaktio aiheuttivat niin suuret kivut, joista Jokelainen kärsii vieläkin.

– Minua jurppii se, että Servica ei suostu antamaan mitään korvausta lisäsairaalapäivästä, kahdesta ylämääräisestä autokyydistä ja kivusta.

– Se tässä on jännintä, että ihmishengellä voidaan leikkiä ottamatta mitään vastuuta, Jokelainen manaa.

Hänen äitinsä Hanne Heinonen kertoo lähteneensä kesken työpäivän Suonenjoelta Kuopioon tytärtään katsomaan.

– Lääkäri soitti ja sanoi, että kannattaa tulla kiireellä katsomaan tytärtä. Onneksi sain työpaikan auton, Hanne Heinonen kertoo.

 

Ruuanjakelusta Servicassa vastaava tuotantopäällikkö Anja Jokinen kertoo, että yhtiön ruoanjakoprosessissa on havaittu puute, joka korjattiin oitis maanantaina.

– Maanantaista alkaen meillä on uusi nimike tilausjärjestelmässä. Tämä nimike on "Allergia, hengenvaara", kertoo Jokinen Servican tekemistä nopeista toimenpiteistä.

Jokisen mukaan mahdollisia korvausasioita hoidetaan tällä hetkellä potilasasiamiehen kautta.

 

Hallintoylihoitaja Merja Miettinen KYSistä korostaa, että sairaala ei voi kommentoida yksittäisiä tapauksia, sillä potilaita on aina suojattava. Hän kuitenkin kertoo ruoanjakoprosessista yleisesti.

– Kaikki ovat vastuussa. Potilas on vastuussa siitä, että kertoo oikeat tiedot. Hoitaja on vastuussa tiedon keruusta ja tietojen toimittamisesta Servicaan. Servica on vastuussa ruoan oikeasta valmistamisesta ja sen toimittamisesta oikeaan osoitteeseen, Miettinen taustoittaa.

Hallintoylihoitaja sanoo, että inhimillisen virheen mahdollisuus on aina mahdollinen, kun ihmiset tekevät työtä.

–  Vakavat ruuasta aiheutuvat allergiset reaktiot ovat erittäin harvinaisia, ja itse asiassa en muista tähän asti yhtään tapahtuneen. Kuten tiedämme, kyseessä on vakava asia. Voin Servican puolesta sanoa, että siellä on erittäin suuri asiantuntemus. Sekä me sairaalassa että Servica suhtaudumme näihin asioihin erittäin huolellisesti.

Uusimmat

Kotimaa

Työttömät nostaneet korvauksia jopa useita tonneja liikaa

Kansansedustaja arvostelee Teuvo Hakkaraisen näkemyksiä Ylen tulevaisuudesta: "Käsittämätöntä"

Älkää riidelkö uintikerroista: Uusi palvelu kertoo, kuka on uinut milloin ja missä

Kaksi murhannut pääsee vapaaksi - raa'at teot eri puolilla Pieksämäkeä

Tutkija kiky-neuvotteluiden vaikeuksista: Todellinen paine ratkaisuun puuttuu

Kommentti: Älä pakota vaihtamaan salasanaa

Toimitusjohtaja nosti konkurssikypsästä firmasta 66 000 euroa itselleen

Kevään lämpöennätys rikki: 27,7 astetta

Nainen yritti raiskata miehen Iisalmessa

Yle: Koululaisilla hengenvaarallinen tempaus Mikkelissä

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa Savon Sanomien uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.