Tunnistatko itsesi ajotyylisi perusteella?

Kuljettajia voi tyypitellä ajotapojensa mukaan samoin kuin ihmisiä tyypitellään luonteidensa mukaan. Eri tyyppiset ihmiset käyttäytyvät eri tavoin–liikenteessä toiset ovat rauhallisempia ja itsekontrolli säilyy ärsytettynäkin. Toisilla pinna palaa herkemmin, kertoo Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.

Valtonen tunnistaa liikenteestä helposti ainakin seitsemän erilaista kuskia: rauhallisen, turhautuneen, kiireisen, moukan, pelokkaan, joustavan ja sosiaalisen.

 

Rauhallinen kuski: Itsekontrolli ja harkintakyky säilyvät tilanteessa kuin tilanteessa. Yleensä ihmisen toiminnot pohjautuvat ärsykkeisiin. Aivotoiminnoissa nopeat reaktiot tulevat tunteista ja intuitioista, joita ihmisellä on. Rauhallisen kuskin itsekontrolli vaikuttaa siten, että kuski harkitsee asioita ja käytös perustuu enemmän järkeilyyn. Siten rauhallisuus ja harkinta vaikuttavat reagoimiseen asti.

Esimerkiksi ruuhka-aikana valtatiellä, rauhallinen kuljettaja ajaa virran mukana siihen tahtiin, mikä on turvallista. Ei lähde tekemään harkitsemattomia ohituksia.

 

Turhautunut kuski: Turhautunut ei voi olla autossa vain paikallaan, jos liikenne ei ruuhkassa etene. Vaikka hän jäisi rauhallisesti letkaan ajamaan, hän alkaa tehdä jotain muuta. Hän esimerkiksi katsoo kännykästä sähköpostit, kun matkakaan ei etene. Moinen on kuitenkin liikenteessä riski.

 

Kiireinen kuski: Usein myös helposti ärsyyntyvä kuski, sillä kiireessä pinna palaa helposti. Kiireeseen liittyy yleensä myös hermostumista ja turhautumista. Silloin emootiot nousevat päällimmäiseksi, mikä vähentää itsekontrollia. Kiireinen ei välttämättä itse provosoidu ruuhkassa vaarallisia ohituksia tekevistä. Mutta hän voi ottaa herkästi mallia muiden ohituksista. Jos muut tekevät jotain kiellettyä, on itsellekin hyväksyttävämpää rikkoa sääntöjä ja normeja. Lisäksi kiireisellä on aina hyvä selitys: kiire.

 

Moukka: Moukkamaisuus on yleensä muiden kuljettajien arviointi toisesta kuljettajasta. Jonossa ajava pitää moukkina niitä, jotka näkee ohittavan vaarallisesti ruuhka-aikaan.

Ärsyyntynyt ja kiireinen kuljettaja muuttuu moukaksi jonossa, jos hän alkaa esimerkiksi näyttää muiden ohitteluille keskisormea. Moukka käyttäytyy muutenkin huonosti muita kohtaan: hän ei anna tietä tai tulee väistämisvelvollisuussuunnasta risteystilanteisiin niin lujaa, että etuajo-oikeutetun tulevan on pakko antaa tietä, ettei tule kolaria.

Moukka ei häpeä esimerkiksi käyttää joukkoliikenteelle tarkoitettuja kaistoja tai ramppeja oman matkansa sujuvoittamiseen ruuhkassa tai muuten kiilailla jono kärkeen. Hän ottaa omia oikeuksia, ja loukkaa siten muita tienkäyttäjiä.

 

Pelokas: Pelokas kuljettaja on usein kokematon tai vähän ajava. Pelko tulee usein siitä, ei ole rutiinia ajamiseen. Ongelmia tulee yleensä risteyksissä, jolloin pelokas ei ole varma, milloin on hänen vuoronsa mennä. Siitä hän hermostuu, eikä osaa tehdä järkeviä havaintoja ja toimenpiteitä, vaan saattaa ajaa eteen, vaikka toinen tulee ajo-oikeutetusta suunnasta.

Myös moottoritien liittymästä liikennevirtaan tuleminen on usein kömpelöä. Omaa nopeutta ei uskalla sovittaa liikennevirtaan, mikä vaikeuttaa moottoritieliikenteeseen liittymistä. Kun päätöksen teko on vaikeaa, tulee helpommin virheratkaisuja.

Kokematon ja vähän ajava kuljettaja joutuu etsimään vaihdekeppiä ja polkimia katseella, eikä siten näe, mitä liikenteessä tapahtuu. Se on liikenteessä riski.

 

Joustava kuski: Joustavuus edellyttää usein rauhallisuutta. Joustava antaa periksi omista etuoikeuksistaan tarvittaessa ja esimerkiksi huomioi aina ajoissa suojatielle astumassa olevat jalankulkijat.

Joustavuudessakin on riskitekijöitä. Joustavana kuljettajana itseään pitävä siirtyy moottoritiellä vasemmalle kaistalle, niin että liittymästä tuleva pääsisi sujuvasti liikenteeseen. Tässä piilee riski, sillä silloin on huomio kiinnittynyt liittymästä tulijaan, ja herkästi jää varmistamatta, onko takaa tulossa samaan aikaan ohittajia. Suositeltavaa on, että liittymästä tulija päästetään moottoriteille omaa nopeutta säätelemällä omalla kaistalla pysyen.

Joskus joustamattomuuttakin perustellaan turvallisuudella. Sanotaan, että kadulla, jossa on kaksi rinnakkaista kaistaa, ei aina uskalla pysähtyä suojatien eteen jalankulkijan päästämiseksi, kun silloin asettaa jalankulkijan vaaraan takaa toista kaistaa lujaa ajavien alle jäämiselle. Vai selitetäänkö tässä vain omaa ja toisen moukkamaisuutta?

 

Sosiaalinen kuski: Hän voi olla myös temperamenttinen. Ihmistyyppinä sosiaalinen on vilkas kommunikoimaan muiden kanssa. Sellaiseen kuskiin voi vaikuttaa, onko kyydissä muita vai ajaako hän yksin. Jos sosiaalisuus keskittyy muihin autossa oleviin, havainnointi on pois liikenteestä.

Liikenteessä sosiaalinen ottaa yleensä muut, kuten jalankulkijat ja pyöräilijät paremmin huomioon. Hän on hyväkäytöksinen.

 

Lue, mitä asiantuntijat sanovat tempperamentin ja ajotyylin yhteydestä, tiistain Savon Sanomista.