Vanhat soittimet eivät saa olla vain eliitin juttu, sanoo festivaalijohtaja Anna Maria McElwain

Historiallisten kosketinsoitinten festivaali laajenee tänä vuonna Kuopion lisäksi Hämeenlinnaan ja Helsinkiin. Tapahtuman avajaiskonsertti järjestetään Hämeen linnassa Heavy Metal -näyttelyn yhteydessä 29. toukokuuta, ja Helsingissä esiintymispaikkoina ovat Kallion kirkon kappeli ja Uspenskin katedraalin krypta.

Kuopiossa tapahtuma käynnistyy kesäkuun alussa.

– Alusta asti on ollut puhetta siitä, että kun tuomme soittajia maailmalta Suomeen, niin miksi he esiintyvät vain Kuopiossa. Nyt teemme muutaman esiintymisen kokeiluluontoisesti muualla ja jos tämä onnistuu ja tuntuu hyvältä, teemme niin jatkossakin, sanoo tapahtuman taiteellinen johtaja Anna Maria McElwain.

Historiallisten kosketinsoitinten festivaali eli The Nordic Historical Keyboard Festival järjestetään Kuopiossa jo viidettä kertaa. Tällä kertaa tapahtuma keskittyy klavikordiin, jota kuullaan lähes kaikissa festivaalin konserteissa.

McElwain myöntää, että päällimmäinen syy valintaan on se, että klavikordi on hänen oma soittimensa.

– Jaksan innostua sen roudaamisesta ja virittämisestä. Toinen syy on, että neljän vuoden aikana olen laittanut merkille, että esimerkiksi cembalo- tai fortepianoresitaaliin, oli kyseessä kuinka fantastinen soittaja tahansa, ei tule niin paljoa kuulijoita kuin klavikordikonsertteihin. Ehkä tämä johtuu siitä, että Pekka Vapaavuori aloitti kuopiolaisyleisön kasvattamisen aikoinaan klavikordiin.

– Klavikordi on lisäksi helposti siirrettävissä, minkä vuoksi voimme järjestää konsertteja mielenkiintoisissa paikoissa.

McElwain on halunnut lisätä tapahtumaan myös poikkitaiteellista tuulahdusta, ja tänä vuonna klavikordiin yhdistyy esityksissä tanssi, runo sekä maalaus. Mukana ovat muun muassa tanssija Riikka Puumalainen ja kuvataiteilija Johanna Rossi.

– Klavikordi on hiljainen soitin, ja sitä on haasteellista yhdistää muihin soittimiin. Tanssi, runous ja maalaus eivät ole kovaäänisiä juttuja, joten halusin testata tällaista yhdistämistä.

Samaa poikkitaiteellista linjaa seuraa myös Elina Mustosen näyttämöllinen teos Her Infinite Variety – Shakespearen naiset sanoin ja sävelin, joka kuullaan Kuopiossa avajaisiltana. Siinä kuullaan runoilijan tekstejä yhdistettynä aikakauden musiikkiin virginaalilla soitettuna.

Klavikordista poiketaan myös virolaisen cembaloduon Imbi Tarumin ja Julia Ageyeva Hessin konsertissa Ennen ja nyt.

Kaikkiaan festivaali tarjoaa 20 konserttia. Omia suosikkejaan McElwain ei halua nimetä.

– Olen valinnut soittajia, joiden soiton takana voin seistä ja joiden soitosta voin ammattilaisena nauttia.

Mukana on esimerkiksi klavikordisti Marcia Hadjimarkos, jonka ohjelma käsittää sekä barokin että klassisen ajan säveltäjiä kuin myös nykymusiikkia.

Tämän vuoden kaukaisimmat esiintyjät ovat klavikordivirtuoosi James Tibbles Uudesta Seelannista ja korealaissyntyinen Esther Yae Ji Kim Australiasta. Lisäksi mukana on muun muassa klavikordiguru Menno van Delft Hollannista.

Suuri osa tapahtuman konserteista on ilmaisia. McElwainin mukaan tällä tavalla halutaan osoittaa, että festivaali ei ole eliitin juttu.

– Monelle 15 euroa voi olla kynnys lähteä konserttiin. Mielestäni musiikin pitää olla kaikkien saavutettavissa taloudellisesta tilanteesta huolimatta.

www.nordicclavichord.org

Uusimmat

Kulttuuri

Toni Edelmann on kuollut

Vesa Toivasen muistokonsertista 6200 euroa kuopiolaisille bändeille

Happy Death Day

Loving Vincent

Anteeksiantamaton

Return to Montauk

Yuval Noah Harari: Homo Deus - Huomisen lyhyt historia

Miljoonasateen ensimmäinen konserttitaltiointi tehdään savolaisvoimin

Suomi-palkinnon sai myös vakuuttavan läpimurron tehnyt Alma

Hardwick: Henkisesti pahoinvoivaa Suomea on vaikea käsitellä viihteellisesti

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa Savon Sanomien uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.