Visualisti muuttaa lavan maailmaksi tai pystykorvan brändiksi

Visionääri. Se on ensimmäinen sana, jolla kuopiolainen teatterintekijä Miko Kivinen kuvailee monivuotista työtoveriaan, visualisti Mirkka Nyrhistä. Esimerkkinä Kivinen mainitsee alter egonsa, niiteillä ja lycralla maailmantuskaa ilmentävän Kuolion.

– En tiedä, montako prosenttia Kuoliosta on Mirkan työtä, mutta Mirkan ehdottama tiukka trikoopuku antoi Kuoliolle tietynlaisen tavan liikkua.

Teatteri- ja tanssiarvosteluissa Nyrhisen tekemä työ kuitataan usein yhdellä ainoalla kiittävällä lauseella.

– Se on visualistin kohtalo, ja niin sen pitää ollakin, Nyrhinen sanoo.

– Esimerkiksi Kuopion kaupunginteatterin Vaimoni, Casanova on ollut tosi upea juttu, mutta eipä ole kenenkään mieleen tullut luonnehtia sitä ensisijaisesti ”hienosti puvustetuksi näytelmäksi”.

Nyrhinen tähdentää teatterin olevan ryhmätyötä, ja päävastuu on aina ohjaajalla tai koreografilla. Mutta työryhmän koosta riippuen puvustajan tai visualistin työ voi vaihdella hyvinkin paljon. Varsinkin vapaan kentän pienissä produktioissa yksi visualisti tekee kokonaiskuvan, joka katsojan mieleen jää.

Parhaillaan Nyrhinen on pukusuunnittelijana Kuopion Kansallisteatterin ja kaupunginteatterin Viikingit-näytelmässä. Syksyksi hän puvustaa kymmenkunta tanssijaa ja joukon avustajia turkulaisen Aurinkobaletin ja rovaniemeläisen Rimpparemmin yhteisteokseen Kymmenen laulua naisesta. Työryhmään kuuluvat muun muassa konkarit Marjo Kuusela ja Kaj Chydenius.

Freelancer-visualisti on sellainen ammatti, johon kukaan ei tule kiskomaan koulun penkiltä. Ensimmäiseltä koulutukseltaan Nyrhinen on parturi–kampaaja. Jo opiskeluaikoinaan hän aavisti, että sitä työtä hän ei tekisi.

– Minusta ei vain ole uskottelemaan, että asiakas on aina oikeassa.

Mutta hiukset materiaalina tulivat tutuksi, ja myöhemmin on ollut iso apu, että hän on osannut ja uskaltanut upottaa kätensä myös hiusmateriaaliin.

Kuopion muotoiluakatemiassa Nyrhinen opiskeli vaatetussuunnittelua, mutta kaipasi koko ajan teatterimaailmaan. Sinne hänet vei työ pukusuunnittelija Jaana Kurttilan assistenttina Crazy for You -musikaalissa 2001.

– Kouluaikoina minua ei kiinnostanut esimerkiksi kaavoitus, mutta jälkikäteen olen iloinen, että minulle opetettiin sitäkin.

Koulun opit nousivat arvoon, kun Nyrhinen perusti Vanha Narttu -vaatemerkin vuonna 2015. Ensimmäisen malliston valokuvaprinteissä seikkaili harmaakuonoinen Nelli-pystykorva. Myöhemmin kankailla ovat kirmailleet varsat ja lehmät.

Vaatemerkin printit ovat herättäneet hyväntahtoista ihmettelyä, aivan kuten sen nimikin.

– Vanha Narttu on minun mielestäni täydellinen nimi: se on hauska, ironinen ja mieleenjäävä. Mutta esimerkiksi Facebook ei myy minulle näkyvyyttä, koska vaatemerkin nimessä on sana ”narttu”. Sitten täytyy vain tulla toimeen ilman Facebook-näkyvyyttä.

Nyrhinen ei tunnustaudu nostalgikoksi, mutta myöntää suunnittelemiensa printtien olevan kuva hänen lapsuutensa Suomesta, pieneltä pohjalaispaikkakunnalta.

– Sanotaan aina, että savolaisen silmä lepää järvessä. Minun silmäni lepää viljapellossa. Toivon printeissäni olevan iloista isänmaallisuutta, vastapainoksi muille isänmaallisuuden lajeille.

Nyrhisen haastattelu on osa Savon Sanomissa alkanutta Osaajat-juttusarjaa.

Vaatemerkin rakennus on yhteistyötä

Uusimmat

Kulttuuri

Carolina Wendelin

Twin Peaks entistäkin surrealistisempana

Kanavarannan kesäteatteri: Mummonmökki

Musiikkikeskuksen remontti jatkuu kesällä - Kuopionlahdenkatu välillä suljettu

Taiteellisesti tasokas vuosi, talouden osalta ei suuria yllätyksiä

Miljenko Jergovi: Sarajevolainen Marlboro

Vertigo Dance Company: Yama

Dada Masilo: Giselle

Huikkaputki Pielavedellä

Carrie Fisherin elimistöstä löytyi jälkiä heroiinista ja kokaiinista

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa Savon Sanomien uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.