Savonlinnan oopperajuhlat: Don Giovanni

Ensi-ilta Olavinlinnassa 9.7.

Mitä on miehellä mielessä? No senhän tietää, kun seuraa herra Giovannin tekosia Wolfgang Amadeus Mozartin oopperassa Don Giovanni. Hillitön nuori aatelismies liihottelee kukasta kukkaan eikä saa tarpeekseen. Nainen kuin nainen, ketään ei saa heittää hukkaan.

Ja mitään saamattomia hukkareissuja tämän arkkityyppisen naistennaurattajan lemmenseikkailut eivät todellakaan ole. Sen tietää myös Don Giovannin palvelija Leporello: ”Espanjassa peräti 1003!”, hän virnistelee valloitusten määrää.

Lorenzo Da Ponten libretto, joka taas perustuu Giovanni Bertatin tekstiin, nojaa samaan tunnettuun ja laajalle levinneeseen tarina-aiheeseen kuin vaikkapa Molièren Don Juan. Arkkityyppisyydestään huolimatta tarinaniskentää saattoi innoittaa osaltaan Ponten tuttavapiirikin, muuan Casanova kun oli libretistin hyvä tuttu.

Väitetään, että Giacomo Casanova olisi ollut jopa seuraamassa Don Giovannin ensiesitystä Prahassa 29.10.1787.

Mutta casanovat sikseen, ja auervaaroista viis – kesän 2016 Savonlinnan Oopperajuhlien oivallinen Don Giovanni oli baritoni Waltteri Torikka. No jäihän hän laulullisesti paikoin jostain loistokuntoisesta Thomas Hampsonista, mutta suurelta osin suoriutui baritoni roolistaan ansioituneesti.

Lisäksi Torikka on tämänhetkiseltä habitukseltaan koko lailla osuva Don Giovannin rooliin. Olavinlinnan näyttämöllä seisoi hyvin uskottavan oloinen naistenmies. Toden totta tarjokkaita varmaan piisaisi, sen verran hunajaisena kuului serenadi Deh, vieni alla finestra.

Dramma ciocosoksi määritelty ooppera antaisi mahdollisuuden painottaa tapahtumien vakavampaakin puolta, mihin ohjaaja Paul-Emile Fourny ei ollut täysin toimin tarttunut. Koomisuus hiukan korostui, ja oikeastaan vain basso Jaakko Ryhäsen ja sopraano Gisela Stillen hahmot, surmattu isä ja sureva tytär, ilmensivät tarinan traagisempaa puolta oikein kunnolla.

Sitä paitsi Don Giovanni on eroottinen ooppera, ja jokin salamyhkäinen tai verhotumpi tulkinnallinen ote pitäisi kokonaisuuden piirun verran kiihkeämpänä. Pelin henki voisi olla paitsi koomista myös hivenen verran tuimempaa – saalistajasta ja saaliistahan tässä on kyse.

Toki koomisuuskin toimi. Leporelloa hurmaavasti esittänyt Tapani Plathan oli ensi-illan selkeimpiä onnistujia. Kaiken lisäksi Plathanin nuorekas basso soi mainiolla tavalla yhteen Torikan Giovannin kanssa.

Tasapainoa löytyi myös Masetto-talonpojan ja Zerlina-maalaistytön presenssistä. Basso Jussi Merikannon Masetto oli silmin nähden ja korvin kuullen vihainen hänen morsiantaan vikitelleelle Don Giovannille, ja Tuuli Takalan upeita sävyjä sisältänyt sopraano ihastutti useamman kerran.

Kotimaisen nuoremman polven lauluosaamisen näytöksen viimeistelivät tenori Tuomas Katajala ja sopraano Helena Juntunen. Katajalan esittämän Don Ottavion taipuisa tenori soi kauniisti, ja Juntunen antoi palaa tosi temperamentilla jo alkupuolen hurjassa aariassaan Ah, chi mi dice mai.

Aariassaan Donna Elvira vannoo järjestävänsä petturilleen hirveän lopun. Myöhemmin niin myös käy: basso jylähtää kuin tuomiopäivä, ja helvetti koittaa katumattomalle Don Giovannille.

Uusimmat

Konsertit

Pasimusic-festivaali: Kaartin soittokunta

Ikä on vain numero, todisti Sting Helsingissä

Kuopion kaupunginorkesteri: Sinfoniasarja I

Suomen Kansallisooppera: Syyssonaatti

AcaCartelli lämpeni huimaan keikkavireeseen

Kuopio Rockcock: Lauri Tähkä ja Mikael Gabriel

Ruutia ja potkua aamuyhteen

Lieksan vaskiviikko: 5. kansainvälisen trumpettikilpailun finaali

Savonlinnan oopperajuhlat: Jolanta

Setzer on Gretschin soittamisen legenda

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa Savon Sanomien uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.