Jeesus Kristus Supertähti

Lapinlahden kirkossa 10.4.

Lapinlahden kirkossa musiikin volyymi ei mene yli, mutta tempo on tauoton ja luja. Efektit värivaloineen ja sumuverhoineen täyttävät ilmaa. Näyttelijäilmaisu on eloisaa, herkkää ja väkevää.

Näytelmän nimi on Jeesus Kristus Supertähti.

Superähti?

Kuten esityksessä heti aluksi kysytään: Miksi kansa oikeastaan janoaa palvonnan kohdetta, maallisen edun tuojaa? Minkä vuoksi odotetaan silloisesta Roomasta tai nykyisestä väärinvallasta vapauttavaa hahmoa? Teräsmiestä? Miksi ei keskitytä henkilön sijasta sanomaan.

Lapinlahden ryhmä tähdentää ideaa ja teemaa. On merkittävää, että rauhanaatteen puolesta tehdään näin vetoavaa ja samalla räyhäämätöntä teatteria. Ei tunnu naiivilta vaan poikkeukselliselta nähdä sinänsä moderni toteutus, jossa kristinuskoa tai mitään uskoa ei rienata, vaan jossa suhtautumisasenne on uskontojen perimmäinen etiikka.

Toki rock - ooppera on 45 vuoden takaa. Se kuuluu Hair-musikaalin seuraajiin, tavallaan hippi-ideologiaan. Lapinlahdella tämä toteutuu tyylikkäästi, pauhaamatta, sekoilematta ja nykyhetkeä vastaavin energioin. Anu ”Ressu” Sorjosen ohjaus kertoo ajassa ja ajatta, että 40 ja 50 vuotta sitten oltiin paljon oikeassa. We Are The World (1985) kajautetaan lopuksi kuin jatkuvuuden kipinäksi.

Andrew Lloyd Webberin ja Tim Pricen läpilauletussa oopperassa tulkinnat koettelevat monesti äänialojensa rajoja Lapinlahdella. Mutta siellä selviydytään niin musiikillisen dialogin, yhteislaulun kuin soolojenkin vaatimissa tehoissa ja sävyissä.

Vaikka kerrottavana on Jeesuksen kärsimys ja teemana karkaava rauha, sävellajin kokokuva ei ole suruvoittoinen. Musiikkia värittää vakava aatos ja sen mukaiset painot, mutta soitannon monijakoinen dynamiikka on myönteisesti rientävää ja iloisen väristä, svengaavaa, kerrontaa tulkitsevaa ja liikuttavin osin kaunista.

Kuvaan kuuluu, että vieläpä Kristuksen kuolema hylkää pateettisuuden. Kun Jeesus lukee evankeliumisanoja ristillä, alttariseinälle heijastuu ympyröiden ja vastaavien kuvioiden symbolinen valotanssi, kunnes spotti etsiytyy taulun Jeesus-kasvoihin. Kynttilät palavat. Ratkaisu on kuin rakkaus, Kristuksen viimeinen vastaus absurdille maailmalle.

Juudas on oopperan pääosa. Hänen taistelustaan juuri tuon sinänsä selittämättömän ihmisyyden ja vaikeasti toisistaan erotettavien hyvän ja pahan välillä tulkitaan riipaisevasti ja yksinkertaisesti. Toni Pentikäinen laulaa sisäistyneesti hyvin.

Onnistuvat solistit, näyttelijäntyöt, kansanomaisesti tai harmonisesti esiintyvä kuoro ja liikkuvat joukkokohtaukset ovat musiikillista ja kuvallista epiikkaa. Janne Lohilahden Jeesuksesta tulee kiiltopaperiton sisäistys, ihmisyydessä tavallinen ja ihmisyydessä syvä.

Bändi on enemmän kuin säestys. Instrumentit ovat rumpusoundeja myöten kuin ruumiillistuneita ääniä. Yhtye luo ilmapiirin ja sykkeen lisäksi kollektiivista kansankuvaa.

Esityksen työryhmään kuuluvat keskeisesti Lapinlahden seurakunta, Kuopion konservatorio ja Kaskikuusen kansalaisopisto.

Teppo Kulmala

Uusimmat

Teatteri

Kulttuuriseura Himmeli: Siltalan Esko

Kuopion kaupunginteatteri: Siipirikkoja ja matriarkkoja eli kuule meitä Kaija Koo

Suomen Kansallisteatteri: Mestari ja Margarita

Tampereen Työväen Teatteri: Presidentti ja tyttö

Tampereen Teatteri: Cats

Varkauden Teatteri: Nunnia ja konnia

KOM-teatteri : MyBaby

Kansallisteatteri: Kangastus 38

Poleenin teatteri: Ihmisen osa

Kuopion kaupunginteatteri: Viulunsoittaja katolla

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa Savon Sanomien uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.