Liukkaista teistä on annettava palautetta

Alemman talvihoitoluokan teillä on liukasteltu paljon enemmän kuin edellistalvina, kertoo palaute maakunnasta. Erityisesti pienten alakoululaisten liikenneturvallisuus on paikoin uhattuna, kun teitä aurataan vain ajoväylältä. Siten tie kapenee ja pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden väistämismahdollisuudet tien reunoille vaikeutuvat.

Palautteen mukaan myös kynnys lähteä auraamaan tietä on noussut. Hiekkaa laitetaan vähän. Urat hankaloittavat autolla ajamista.

Eräs linja-autonkuljettaja nostaisi koululinjojen hoitoluokituksen ykkös- tai kakkosluokkaan. Teistä kolmannessa talvihoitoluokassa on 58,3 prosenttia. Pohjois-Savon ely-keskuksen mukaan pelkästään koulureittien vuoksi talvihoitoluokkia ei ole nostettu.

Ely-keskus tarkastaa teiden talvihoidon laatua pistokokein. Viime vuosina niissä vaadittu laatu on täyttynyt eikä hoitotason muutoksia ole havaittu.

Savon Sanomiin lähetetyt viestit osoittavat, että maakunnan ihmisten huoli teiden talvikunnossapidosta on ilman muuta aito ja aiheellinen. On kuitenkin merkillepantavaa, miten ely-keskuksen liikenneturvallisuusasiantuntija Kyllikki Komulainen esimerkiksi kertoo, että koulukyytien turvallisuudesta ei ole tullut palautetta. Hän myös lupaa, että palautteet huonosta kunnossapidosta käsitellään ja jos puutteita havaitaan ne korjataan (Savon Sanomat 6.1.).

Voi olla, että sivuteiden kulkijat ovat laiskoja antamaan palautetta sinne, minne sitä ensisijaisesti kuuluu antaa. Komulaisen lupaukseen onkin syytä tarttua ja testata, hoituvatko asiat todella kuntoon antamalla nopeasti ja tarkasti palautetta ely-keskukselle.

Uusimmat

Pääkirjoitukset

Kesälomamaa

Uskalla lähteä vaikka yksin

Hallituksen loppukaudeksi on luvassa epävakaista

Brittien brexit on kaikkea muuta kuin helppo harjoitus

Katoavaa kansantalkoota

Keväinen järkytys

Risikko ajoitti lausuntonsa erittäin huonosti

Ehdokasasettelu kaipaa enää protestiehdokasta

Uuden verisunnuntain pelkoa

Hei sinä musiikkini vihaaja

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa Savon Sanomien uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.