Nimellä

Pankkien kaipuussa nostalgiaa

Nykyisin on niin kiire, ettei ehdi kuunnella asiakkaiden kuulumisia, harmitteli tuntemani pankkitoimihenkilö 1990-luvulla.

Siihen asti pankissa käynti oli ollut monelle sosiaalinen tapahtuma, jossa samalla vaihdettiin kuulumiset, maksettiin laskut ja nostettiin viikon ruokarahat.

Monessa keskikokoisessa kunnassa oli 1990-luvun alussa kolme pankkia: Osuuspankki, Säästöpankki ja Postipankki.

Pankkikriisi ja lama ajoivat pankit saneeraamaan ja vähentämään väkeä. Vielä suuremman muutoksen toi digitalisaatio.

1990-luvulla viimeisetkin pankkikirjat vaihtuivat pankkikortteihin.

Ihmiset alkoivat maksaa laskunsa itse omassa verkkopankissa. Siellä voi myös ostaa tai myydä rahasto-omistuksiaan tai osakkeitaan.

Jopa lainaneuvotteluita voi käydä verkkopankissa tai sähköpostitse.

1990- ja 2000-luvulla riitti kuitenkin vielä vanhempaa sukupolvea, joka halusi maksaa laskunsa tai nostaa eläkkeensä pankkitiskillä.

Se sukupolvi on käynyt vähiin.

Pohjois-Savon Osuuspankki kertoi maanantaina, että se suunnittelee sulkevansa Kaavin ja Kuopion Karttulan konttorinsa. Pari satunnaista karttulalaista kertoi Savon Sanomien haastattelussa, ettei pankin lopettaminen haittaa, kun konttoriin ei ole ollut aikoihin asiaa.

Silti löytyy ihmisiä, joiden on hankala päästä esimerkiksi Karttulasta Kuopioon pankkiasioille, jos ne edellyttävät konttorissa asiointia.

Osa ihmisistä on myös periaatteellisesti sitä mieltä, ettei se viimeinen pankki saa jättää kunta- tai kyläkeskusta.

Osuustoiminnallisena pankkina Osuuspankki onkin pitkään säilyttänyt konttoreitaan myös monilla pienemmillä paikkakunnilla.

Omassa syntymäkunnastani sulki ovensa pari vuotta sitten viimeisenä Osuuspankki, mutta eipä aikaakaan, kun tilalle tuli POP Pankki.

SYP:n ja KOP:n perillinen Nordea sekä Postipankin perillinen Danske Bank ovat fuusioituneet ja vaihtaneet nimiään monta kertaa. Ne ovat lopettaneet konttorinsa pieniltä paikkakunnilta jo paljon aiemmin.

Osuuspankin, Säästöpankin ja Postipankin aikaista maailmaa ei enää ole. Idylli ei sovi yhteen kuluttajien kilpailuttamisinnon kanssa.

Ennen pankkeja ei juuri vaihdettu, vaan tili avattiin siihen pankkiin, jossa myös vanhempien tili oli. Samasta pankista käytiin nöyränä pyytämässä asuntolainaa.

Nyt ihmiset osaavat kilpailuttaa asuntolainansa eri pankeissa. Sijoitustuotteiden tarjoajia on vielä enemmän.

Eikö ole hieman kohtuutonta vaatia pankkeja ylläpitämään konttoripalveluja vain hyvin pienen ihmisryhmän takia, kun samaan aikaan suurin asiakasjoukko ei tarvitse lähikonttoria?

Se on vähän sama kuin suuttuisimme kyläkauppiaalle, joka sulkee kauppansa kannattamattomana, vaikka itse viemme rahamme suuriin marketteihin.

Asiakaspalvelu lopulta ratkaisee, minkä pankin ihminen valitsee.

Ennen asiakas pysyi tyytyväisenä ja uskollisena pankilleen myös siksi, että pankissa sai vaihtaa hyvän päivän kuulumiset.

Nykyisin asiakkaat kilpailuttavat parhaat mahdolliset lainaehdot, edullisimmat vakuutukset ja tuottavimmat sijoitusrahastot.

Kilpaillulla pankkialalla suurten toimijoiden tuotteiden välillä ei kuitenkaan aina ole suuria eroja.

Lopulta ihminen valitsee pankin, jossa uskoo raha-asioidensa olevan hyvissä käsissä.

Kirjoittaja on Savon Sanomien taloustoimittaja.

Uusimmat

Nimellä

Hahaa, hallitsemme sinua

Saunakaapista ulos

Tilausta elffeille

Kohta sinua palvelevat robotit

Kuin elokuvan käsikirjoitus

Kun yhteys katkeaa

Lännenmies

Pankkien kaipuussa nostalgiaa

Poliitikkojen valinnan paikka

Perustukset liikkuvat

Savon Sanomien uutiskirje

Tilaa Savon Sanomien uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.