Professori: Fanitus Facebookissa vähentänyt oikeaa ostamista

Tutkimusten perusteella yritysten myyntiä parantaa enemmän pärjääminen puolueettomilla nettisivustoilla kuin markkinointi yritysten omalla Facebook- ja internet-sivuilla.

–Jos on eat.fi-sivuston korkeimmalle rankattu ravintola, asiakkaita tulee varmasti, sanoo Aalto-yliopiston myynnin johtamisen professori Petri Parvinen.

Parvisen mukaan yritykset palasivat viime vuonna omista sosiaalisen median ponnisteluistaan puolueettomalle maaperälle. Edellinen tarkoittaa esimerkiksi mainontaa automyyntisivustoilla, tuotteita vertailevilla sivustoilla tai maakuntalehtien sivuilla.

Parvisella on tarjota tähän yksi esimerkki. Hän istuu myös yhden digitoimiston hallituksessa. Sen liikevaihdosta noin puolet tuli vuonna 2010 töistä, jotka liittyivät asiakasyritysten omiin sosiaalisen median sovelluksiin. Viime vuonna sosiaalisen median sovellusten osuus laski 38 prosenttiin vaikka digitoimiston liikevaihto tuplaantui.

Toisen esimerkin mukaan erään matkatoimiston Facebook-ryhmä kasvoi alkuinnostuksen jälkeenkin tasaisesti. Yrityksen kannalta ongelmallista on kuitenkin se, että myynti alkoi tietyn pisteen jälkeen vähentyä tykkääjien lisääntyessä. Eikä kyseessä ole myynnin suhteellinen vaan absoluuttinen kutistuma.

–Myyntiä tuli mukavasti, kun matkatoimistot avasivat omat sivunsa. Toisissa paikoissa uutuudenviehätys on jo kulunut. Se ei enää pure.

Parvisen mukaan yllättävän asetelman taustalla on erikoistarjouspsykologia. Mitä suuremmalle joukolle Facebook-tarjoukset menevät ja mitä kauemmin niitä on ollut olemassa, sitä vähemmän ainutlaatuisilta ne tuntuvat.

–Only for you my friend -psykologia nuukahtaa helposti. Tapahtumajärjestäjiä ajatellen taas toimii todella hyvin se psykologia, että minäkin menen, kun muutkin ovat menossa.

Lisää aiheesta tiistain Savon Sanomissa.