Sokoksen turkispäätös yltyi sekoiluksi - "ei nyt kyllä luottamusta herätä"

Sokos-tavarataloketjun turkispäätöksestä ja sen viestimisestä syntyi lyhyessä ajassa sakea soppa. S-ryhmä tiedotti torstaina, että Sokos ei enää hyväksy valikoimiinsa aitoja turkiksia tai turkissomisteita. Tiedotteessa kirjoitetaan halusta tarjota kuluttajille eettisesti kestäviä tuotteita ja palveluja sekä S-ryhmän vastuullisuusperiaatteista. Perjantaina S-ryhmä tarkensi, että päätös tehtiin puhtaasti asiakkaiden kysynnän perusteella eikä kotimaista turkiselinkeinoa mainita S-ryhmän vastuullisuusohjelmassa.

S-ryhmän ja Sokoksen johdon viestintää ihmetellään muun muassa sosiaalisessa mediassa.

– Mitä #Sokos oikein sekoilee? Ei nyt kyllä luottamusta herätä tämä valittu tiedotuslinja, kirjoittaa Leena Rantanen mikroblogipalvelu Twitterissä.

– Ensin tiedotetaan, sitten tarkennetaan ja sitten kumotaan. Ei. Ei ole tällä kertaa #hallitus vaan #sokos, tviittaa Mica Ollikainen.

#-merkki ja sitä seuraavat sanat muodostavat Twitterissä aihetunnisteen, jonka avulla voi hakea tiettyyn aiheeseen liittyviä viestejä.

Ensimmäisen tiedotteen jälkeen

S-ryhmän kahden tiedotteen välissä kuohahti. Ensimmäinen tiedote hermostutti muun muassa keskustan kansanedustajat Antti Kurvisen Kauhavalta ja Mikko Kärnän Enontekiöltä sekä MTK:n puheenjohtajan Juha Marttilan. Turkisyrittäjiäkin järkytti.

Kurvinen ja Kärnä arvostelivat torstaina tiedotteessaan Sokoksen päätöstä populistiseksi ja kaksinaismoralistiseksi ja vaativat tavarataloketjua boikottiin.

– Tällaiset päätökset vaarantavat kotimaisen tuotannon, jolloin se vain siirtyy johonkin muuhun maahan, jossa ei ole minkäänlaisia standardeja eläinten hyvinvoinnille, kansanedustajat kirjoittivat.

Marttila puolestaan sanoi perjantaina Maaseudun Tulevaisuudessa odottavansa Sokokselta nöyrää anteeksipyyntöä.

– Sokos lyttäsi viestinnässään suomalaisen turkiselinkeinon täysin, Marttila kuvaili lehdelle.

Turkiseläinten Kasvattajain Liiton varatoiminnanjohtaja Hannu Kärjä puolestaan sanoi Helsingin Sanomille, että turkispäätös on potku koko turkiselinkeinoa kohtaan.

Animalia: painostuskoneisto iski

Eläinten oikeuksia edistävä kansalaisjärjestö Animalia katsoo, että Sokoksen turkiskohu paljasti "painostuskoneiston voiman".

– Kiinnostavaa tapahtumaketjussa oli, että alle vuorokaudessa synnytetyllä paineella onnistuttiin saamaan S-ryhmä laimentamaan alkuperäistä ulostuloaan. Yhtä kiinnostavaa on, että tämä palaute ei tullut S-ryhmän asiakasryhmiltä, siis kuluttajilta, vaan poliitikoilta ja tuottajilta. Alan lonkerot näyttävät ulottuvan pitkälle, Animalia sanoo tiedotteessaan.

Sekavan viestinnän lopullinen sanoma mietityttää myös sosiaalisessa mediassa.

– Jäi kyllä SOK:n/S-ryhmän täsmennyksestä huolimatta yhä epäselväksi, onko #Sokos-ketjulla kuitenkin itsenäinen #turkis-linjaus ja mikä se on, tviittaa Tommy Rosenqvist.

SOK:n kenttäjohtaja selittää

Miksi S-ryhmän viestintä oli niin sekavaa? SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine sanoo Talouselämälle, että turkispäätös perustuu turkistuotteiden kysynnän puutteeseen, vaikka ensimmäisessä tiedotteessa korostettiin eettisyyttä. Bisnes siis ratkaisi, mutta viestinnässä päätettiin jostain syystä kosiskella eettisyydellä.

– Näin jälkikäteen ajateltuna olisi ollut parempi, jos olisimme osanneet eilen (torstaina) vähän täsmällisemmin sen laittaa, Laine sanoo Talouselämälle.

– Minä kannan kokonaisvastuun, ja niin kuin sanottu, olemme todenneet, että on syytä täsmentää, miten tämä menee.

Lähde: Maaseudun Tulevaisuus, Helsingin Sanomat, Talouselämä