Mercedes tuomassa vety- ja sähkökäyttöistä katumaasturia

Esituotantomalli Mercedes-Benz GLC F-Cell on 200-hevosvoimainen lataushybridi, jossa sähkömoottoria pyöritetään vetypolttokennolla ja varavoimanlähteenä olevalla litiumioniakulla.

Uusi tulokas on 40 prosenttia tehokkaampi kuin vuodesta 2010 myynnissä ollut pieni tila-auto, B-sarjan F-Cell. Ensimmäistä kertaa polttokennojärjestelmä on saatu perinteiseen moottoritilaan auton keulaan, koska järjestelmän koko on pienentynyt 30 prosenttia.

Vety tankataan kolmessa minuutissa kahteen hiilikuituvahvisteiseen säiliöön, joista toinen on auton lattian alla ja toinen takaistuimen alla. Säiliöiden kapasiteetti on 4,4 kiloa ja polttoainejärjestelmän paine 700 baria.

Ajomoottori ja 13,8 kilowattitunnin tehoinen litiumioniakku ovat auton takaosassa. Akun lataus kestää noin puolitoista tuntia.

Toimintamatka vedyllä on saksalaisen autonvalmistajan mukaan yli 430 kilometriä ja akkuvoimalla 49 kilometriä. Huippunopeus on rajattu 160 kilometriin tunnissa.

Katumaasturin erikoisversiota valmistetaan Bremenissä, tavallisempia GLC-malleja myös Uudessakaupungissa. Litiumioniakut toimittaa Daimlerin tytäryhtiö Deutsche Accumotive Kamenzista läheltä Dresdeniä.

Daimler valmistelee myös GLC F-Cellin sarjatuotannon aloittamista.