Tällainen on Audin uusi lippulaiva

Neljännen sukupolven mallit ovat aina nelivetoisia ja aiempaa pidempiä. Audi A8 on 5,17-metrinen ja pitkän akselivälin A8 L vielä 13 senttiä pidempi.

Saksalaismerkki kehuu, että uusi A8 on maailman ensimmäinen sarjatuotantoauto, joka on kehitetty erittäin korkean tason automaattiseen ajamiseen. Ensi vuodesta alkaen toimintoja, kuten ruuhka-avustin ja etäpysäköintijärjestelmät, lisätään tuotantoon.

Uuteen malliin saa HD Matrix led -ajovalot laserteknologialla ja takavalot OLED-tekniikalla. OLED mahdollistaa ainutlaatuiset valokuviot takavaloissa kuljettajan lähestyessä autoa tai poistuessa autosta, Audi kertoo.

Ylellisin istumapaikka on oikeanpuoleisella takaistuimella, johon saa lisävarusteena rentouttavan istuimen, jossa on neljä säätömahdollisuutta ja jalkatuki. Takana matkustavat voivat nauttia myös muun muassa hierontatoiminnosta ja säädettävästä tunnelmavalaistuksesta.

Nelipyöräohjaus kääntää hitaissa nopeuksissa takapyöriä eri suuntaan ja suuremmissa nopeuksissa samaan suuntaan kuin etupyöriä. Täysaktiivinen jousitus pystyy nostamaan tai madaltamaan jokaista pyörää erikseen.

Euroopassa A8 tulee myyntiin kahdella täysin uudelleen suunnitellulla kolmilitraisella V6-turbomoottorilla. Diesel antaa 286 hevosvoimaa ja bensakone 340 heppaa tehoa.

Myöhemmin saapuvat nelilitraiset kahdeksansylinteriset moottorit, joissa teholukemat ovat 435 ja 460 hevosvoimaa.

Voimakkain A8:aan liitettävä moottori on kuusilitrainen W12 585 hevosvoiman tehoillaan.

Kaikissa viidessä moottorissa on kevythybridijärjestelmä, joka sallii auton rullauksen, kun moottori on sammutettu.

Lataushybridi Audi A8 L e-tron quattro saapuu myöhemmin. Siinä kolmilitrainen bensiinimoottori ja sähkömoottori tuottavat 449 hevosvoiman yhteistehot. Pelkällä sähköllä pääsee 50 kilometrin matkan.

Uudet A8:t saapuvat Suomeen vuoden lopulla.