Pohjois-Savon opettajien kokemuksia sanomalehden opetuskäytöstä

Ensin tutustutaan sisältöön

1.Tutkitaan mainoksia:

- Etsi erikoisin, tylsin, värikkäin, runsassanaisin, houkuttelevin mainos. Kerro kaverille, miksi valitsit juuri em. mainokset?
- Poimi mainoksesta sanoja, joiden avulla sinua houkutellaan ostamaan mainostettu tuote.
- Laske, paljonko sinulta menisi rahaa, jos ostaisit kaikki em. tuotteet.

2. Uutissalapoliisit: Oppilaat etsivät lehdestä uutista/tietoa jostakin ilmiöstä annettujen vihjeiden perusteella.

3. Muunnellut uutiset: Muokataan hassuja uutisia leikkaamalla ja liimaamalla yhdistellen sanoja/lauseita/kuvia eri uutisista ja mainoksista. Samalla voidaan pohtia kuvankäsittelyä ja sen vaikutuksia totuuteen.

4. Oheismateriaalina tärkeän ja ajankohtaisen asian opettamisessa: esimerkiksi syksyn flunssakauden alkaessa hygieniaan liittyvä uutinen, joka teipataan esim. luokan oveen muistuttamaan käsienpesun ja toisia päin aivastelun välttämisen merkityksestä.

5. Ajankohtaiset paikkakuntaan tai tärkeimpiin tapahtumiin liittyvät artikkelit ovat esillä luokan ilmoitustaululla kaikkien tutkittavana.

6. Jaetaan luokassa ”viikon uutisnenä” –vuorot. Uutisnenän tehtävänä on tuoda luokkaan/esitellä luokalle edellisen viikon tärkein/mielenkiintoisin/koskettavin tms. uutinen. Myös perustelut valinnalle voi kertoa.

7. Sarjakuvan avulla tutustutaan eri kuvakokoihin, puhekuplatyyppeihin jne. Piirretään jatkossa lehden sarjakuvaan.

8. Kirjoitetaan jatkodialogi sarjakuvan tapahtumiin. Esitetään dialogit luokalle.

9. Opetellaan eri tekstilajien piirteitä, esimerkiksi kirjoittamalla levyarvostelu lehden mallin mukaan. Myös mielipidekirjoittamista ja ilmoituksen tekemistä voi opetella samalla tavoin.

10. Laaditaan Toivepäivän TV-ohjelmalista. Listan oheen kirjoitetaan arvosteluja tai esittelyjä toivepäivän ohjelmista.

11. Valitaan uutiskuva ja tehdään siitä neutraalilööppi ja ”överilööppi”. Oppilailla voi olla käytössä henkilökohtaiset ipadit, jolloin tulee aidonnäköistä ja näyttävää materiaalia, esimerkiksi PicCollage-ohjelmalla.

12. Valitaan runo. Luetaan runo ajatuksen kanssa ja tehdään runosta uutinen. Samalla tutustutaan uutiskysymyksiin ja uutisen rakenteeseen.

13. Otetaan itse kuvia tableteilla. Keksitään kuviin kuvatekstit. Kirjoitetaan uutinen kuvan inspiroimana. Tai toisinpäin: Otetaan lehdestä kuvateksti ja kuvitetaan se uudestaan.

14. Valitut Palat, valitut sanat. Valitaan hyvä ja liioitteleva uutisteksti, esimerkiksi uutinen KalPan ja Jypin kohtaamisesta. Oppilaat poimivat jutusta liioittelevat sanat (esimerkiksi ”Teurasti hamsterin karmealla tavalla). Pohditaan, miten jutun sävy ja tyyli muuttuvat sanavalintojen myötä.

Sitten hyödynnetään materiaali

15. Askarrellaan Aapiskukko kartongista. Kukon somisteeksi leikataan oman nimen kirjaimia tai kokonaisia tuttuja sanoja sanomalehdestä.

16. Askarrellaan kaktus, jonka piikeiksi leikataan lehdestä irtokirjaimia tai kokonaisia sanoja.

17. Otetaan uutiskuvasta vain osan ja jatketaan sitä. Tehtävä sopii myös erilaisten tekniikoiden ja värien kokeiluun.

18. Tutustutaan sanomalehden sisältöön valitsemalla suosikkijuttu, joka leikataan irti lehdestä. Jutuista kootaan koko luokan kuva/juttukollaasi. Tehtävän voi tehdä myös sähköisesti nettilehdestä.

19. Taitellaan sanomalehdestä veneitä origamityyliin ja Pirates of the Caribbean-merirosvohattuja. Hattuja voi käyttää rekvisiittana pienissä näytelmissä tai ”rohkaisuhattuina”, kun on aika esiintyä luokan edessä.

20. Otetaan sanomalehden osa, jossa on hyvin tiheää tekstiä (ei kuvia), esim. ilmoitussivut. Tehdään ko. paperinpalaselle jonkin eläimen kuva kuivapastelliliiduilla. Ääriviivat voi vahvistaa tai korostaa (esim. ohutkärkisellä huopakynällä). Hyviä tuloksia mm. sudenkorennoista ja Suomen luonnonvaraisista villieläimistä...

21. Otetaan sellainen sanomalehden osa, jossa ei ole kuvia, vaan tiheää tekstiä. Piirretään kelopuun ääriviivat ja liimataan se sopivin värein laveeratulle taustapaperille (esim. iltarusko, talvinen maisema kuutamoineen...) Kelopuun ääriviivat voi korostaa esim. väriliidulla tai huopakynällä. Varjostuksen voi tehdä esim. kuivapastelliliiduilla.

22. Maalataan sanomalehden päälle suomalainen maisema: talvinen metsä, syksyinen kaupunki, kesäinen niitty.

23. Leikataan sanomalehdestä erikokoisia numeroita. Tehdään niistä erilaisia yksinkertaisia eläinhahmoja. Oppilaat keksivät tosi hyviä ideoita: esim. kirahvi, käärme, kilpikonna...

24. Rypistetään lehden sivu kivenmurikaksi. Askarrellaan historiallinen linna, joka kootaan näistä kivenmurikoista. Kivet voi halutessaan myös maalata, jolloin linnasta tulee satu- tai mielikuvituslinna.

25. Tehdään paperimassaa liisterin avulla. Valmistetaan liisteristä erilaisia naamioita, eläinhahmoja ym. Naamioita voi valmistaa myös koulun näytelmiä varten. Naamion takaa ujompikin uskaltaa heittäytyä esiintymään.

26. Vinkki luokkaretkirahaston kartuttamiseen: Tehdään kukkakaupalle pakkauspaperia rullaamalla luetut lehdet siististi rulliksi.

Jos lehteä jäi jäljelle, lähdetään liikkumaan

27. Tehdään sanomalehdestä paperipalloja. Paperipallot sopivat mm.
- 10 pallon polttopalloon
- koppikseen
- kaupunkisotaan
- läpsyyn
- kaikkiin peleihin, joissa vuoron vaihtuminen voidaan osoittaa heittämällä pallo seuraavalle.

Lehden voi ottaa retkelle mukaan

28. Istuinalustaksi

29. Nuotion sytykkeeksi

30. Kärpäslätkäksi

Tai sitten on aika tehdä oma lehti

31. Oman lehden voi tehdä paperille tai jollekin sähköiselle alustalle. Lehteen voi tehdä erilaisia juttuja, haastatteluja, tarinoita, esitelmiä luokan käyttöön. Samalla oppilaat opettavat toinen toistaan ja perehtyvät toimittajan tehtäviin.
 

Kuvat, tekstit, animaatiot, ääninäytteet ovat mieluisa ja haastava työmaa jokaiselle toimittajalle.

Toimittajat voivat myös miettiä, millainen on mielenkiintoinen juttu tai millainen on taitava toimittaja?

Luokkaan voi pyytää oikean toimittajan tai kuvaajan kertomaan työstään. www.koululehtikone.fi

32. Tehdään luokkablogi sähköiseen oppimisympäristöön.

33. Tehdään yhteistyötä alueen sanomalehtien kanssa. Oppilas tai toimittaja tekee koulun/luokan projektista jutun alueen lehteen. ”On tärkeää kertoa median avulla, mitä erilaiset oppijat tekevät. Tärkeää on tuoda esille, että kukin tekee omien taitojen ja kykyjensä mukaan.”

Sanomalehti on monipuolinen oppimateriaali sekä nykyisen että uuden opetussuunnitelman toteuttamiseen.