Nasa: Marsin ja Jupiterin välistä on löytynyt jotain orgaanista

Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan Dawn-avaruusluotain on löytänyt todisteita orgaanisesta materiaalista kääpiöplaneetta Ceresillä. Ceres sijaitsee Marsin ja Jupiterin välisellä asteroidivyöhykkeellä.

Dawn havaitsi orgaanisia molekyylejä kääpiöplaneetan pohjoisella pallonpuoliskolla sijaitsevasta Ernutet-kraaterista. Orgaaniset molekyylit ovat tutkijoiden kannalta kiinnostavia, sillä ne ovat ainakin nykytiedon valossa välttämättömiä elämän synnylle.

Orgaanisia yhdisteitä on aiemmin löydetty joiltakin meteoriiteilta ja asteroideilta. Nyt orgaanisia molekyylejä löydettiin kuitenkin ensimmäistä kertaa asteroidivyöhykkeellä sijaitsevan kääpiöplaneetan kiertoradalta käsin. Tutkijat uskovat, että Ceresistä löytynyt orgaaninen materiaali on saanut alkunsa kääpiöplaneetalla eikä se ole siis saapunut sinne esimerkiksi meteoriittien mukana.

Jo aiemmin Cerekseltä on havaittu karbonaatteja, suoloja ja savia, jotka antavat todisteita kosteissa ja lämpimissä olosuhteissa tapahtuneeseen kemialliseen aktiivisuuteen. Myös nyt havaittujen orgaanisten ainesten uskotaan syntyneen mahdollisesti vesipitoisessa ympäristössä.

Tutkijat kertoivat joulukuussa, että Cereksen pinnan alla on ollut aiemmin nestemäistä vettä. Tutkimuksen mukaan vettä on myös jään muodossa kaikkialla Cereksessä.

Ceres on Marsin ja Jupiterin välisen asteroidivyöhykkeen suurin kappale. Kääpiöplaneetan massa on jopa kolmannes asteroidivyöhykkeen yhteenlasketusta massasta.