KalPan paluumuuttaja kehuu harjoitusten vaatimustasoa ja ilmapiiriä - katso video ja kuvat

Kello lähestyy yhdeksää torstaiaamuna. KalPan liigajoukkueen pelaajat saapuvat Puijon hiihtostadionille, osa pyörillä ja toiset hölkäten.

Joukkueen fysiikkavalmenuuksesta vastaava Jussi Huttunen on laittanut kaiken valmiiksi tikasjuoksuja varten.

Jalat tikkaavat kolmessa eri ryhmässä. Tahti on totista, mutta sanailu sarjojen välissä ei.

Päävalmentaja Pekka Virta ja valmentaja Sami Kapanen seuraavat sivusta, Huttunen opastaa tarvittaessa, mutta usuttaa pelaajia ei tarvitse.

– On hyvä asia joukkuehengen ja -dynamiikan kannalta, että harjoituksissa väännetään yhdessä ennen kuin omatoimijakso alkaa, Lappeenrannasta kasvattajaseuraansa palannut Tommi Jokinen sanoo.

– Kun harjoitellaan tiiviisti ja kovaa tulee kavereita tsempattua ja sillä tavalla uudet kaveritkin pääsevät aina nopeasti joukkueeseen sisään. Samalla kaikki näkevät, mikä on harjoittelun vaatimustaso, hän jatkaa.

20 minuutin tikasjuoksujen jälkeen yksi kolmesta ryhmästä siirtyy pururadalle loikkimaan. Kaksi muuta juoksee spurtteja Puijon portaisiin.

Toisen terävän 20-minuuttisen jälkeen, porukka siirtyy kilometrin päähän Rajalan kuntosalille. Siellä nuoret miehet hankkivat raakaa voimaa isommilla painoilla. Kokeneempien pelaajien voimaharjoittelukin on toiminnallisempaa, muun muassa yhden jalan syväkyykkyjä penkillä seisten ja lisäpainoilla, maastavetoa yhden jalan varassa, tempausta käsipainoilla ja yhdellä jalalla seisten.

Aamun harjoitusjakso on ohi kello 11. On aika käydä suihkussa, syömässä ja lepäillä, ennen kuin Puijonlaakson väestönsuojalla painitaan kello 15 alkaen.

Kuopion Kisa-Veikkojen painivalmentaja Timo Pirskanen heittää tunnin harjoituksessa kunnon haasteen kiekkoilijoiden keskivartalolle. Kun harjoitus kello 16 loppuu, on kahden lyhyen juomatauon aikana tankattu vesi hikoiltu molskille. Kavereille vinoilu on jäänyt vähemmälle. Raskas treenipäivä näkyy kasvoilta.

– Treenien jälkeen todellakin tuntee, että on hommia tehty. Treeneissämme on hyvä ilmapiiri ja sellainen meininki, että jokainen varmasti kehittyy, 27-vuotias Jokinen kehuu.

KalPassa kahden harjoituksen päiviin maanantaihin, tiistaihin ja torstaihin on haettu vaihtelua eri lajeista.

Aamun spurtteja, loikkia ja puntteja seuraa maanantaina salibandy, tiistaina sulkapallo ja torstaina paini. Palauttavana keskiviikkona ohjelmassa on vesijuoksua tai spinningiä. Perjantaina puolestaan harjoitellaan kolme tuntia kerralla. Esimerkiksi viime viikolla ennen vapaan viikonlopun viettoon lähtemistä ohjelmassa oli ensin 12 kappaletta 200 metrin juoksuvetoja, tunti bodypumpia ja loppuverryttelyksi vajaan tunnin pyöräily.

– Kahden harjoituksen päivinä ei ehdi eikä jaksa tehdä muuta kuin treenata ja palautella. Kesä on treenaamista ja lepäämistä varten, että on henkisesti ja fyysisesti valmis, kun taas palataan jäälle, Jokinen myöntää.

– Ei täällä ole Lappeenrantaan verrattuna kovin isoja eroja. Erilainen punttien kanssa touhuaminen on jääkeikkoilijan kesätyötä kaikkialla, mutta täällä on enemmän spurtteja ja erilaisia loikkia.

KalPa palasi yhteisharjoituksiin toukokuun alussa.

Kahdeksan viikottaisen harjoituksen jakso päättyy 16. kesäkuuta. Silloin alkaa kuuden viikon omatoimisen harjoittelun jakso, jota joskus kutsutaan virheellisesti kesälomaksi.

– Yhteisharjoitukset ennen omatoimijaksoa opettavat nuoria pelaajia oikeaan rytmiin. Kun he näkevät millaisella asenteella kokeneemmat pelaajamme tekevät töitä, oppivat he, mitä ammattilaisen elämä vaatii. Kesän kuusi viikkoa on kehityksen kannalta tärkeää aikaa. Kun se on ohi, palataan jäälle ja fyysinen harjoittelu tulee siihen oheen, päävalmentaja Pekka Virta muistuttaa.