Katsot Savon Sanomien arkistojuttua. Tämä juttu on julkaistu 30.08.2012 03:36

Ilmaisena mainostettu tuotekokeilu voi tulla kalliiksi

Ilmaisena mainostettu tuotekokeilu saattaa osoittautua pakkomyynniksi. Kuluttajavirasto on saanut runsaasti ilmoituksia tapauksista, joissa kuluttaja on luullut saavansa tavaran kokeiltavaksi veloituksetta mutta on joutunutkin maksamaan siitä.

Tyypillisesti kuluttajat valittavat kauneudenhoito-, terveystuote- tai alusvaatekampanjoista.

Yritykset saattavat viraston mukaan käyttää hyväkseen asiakkaiden hyväuskoisuutta eivätkä kerro markkinoinnissa tarpeeksi selvästi, mihin asiakas sitoutuu.

- Kuluttajat luottavat mainoksen pääviestiin eivätkä huomaa, että olennaista tietoa on piilotettu pikkupränttiin, lakimies Katri Väänänen virastosta kertoo.

Myös Euroopan kuluttajakeskus tunnistaa ilmiön. Kuluttajakeskus sai viime viikolla valituksia myös kännykkätestauksista. Yksi niistä on Orville Media ApS:n markkinointitempaus, jossa testaajille mainostetaan ilmaista älypuhelinta. Tosiasiassa sopimuksen hyväksyvä tulee tilanneeksi peruspuhelimen 60 euron kuukausihintaan. Sopimusehdot eivät käy ilmi, jollei selaa koko nettisivustoa huolella.

Orville Media ei vastannut STT:n yhteydenottopyyntöön.

Savon Sanomat Facebookissa Savon Sanomat Twitterissä

Työpaikat