Katsot Savon Sanomien arkistojuttua. Tämä juttu on julkaistu 06.08.2014 21:04

Tutkimus: Tabletit parantavat ongelmanratkaisua

Itä-Suomen yliopiston teettämän kyselytutkimuksen perusteella tablet-tietokoneiden käyttö opetuksessa vahvistaa oppilaiden ongelmanratkaisutaitoja ja yksilöllisiä oppimiskokemuksia. Niiden käyttö näyttäisi parantavan myös koululuokkien työskentelyilmapiiriä, kertoo Itä-Suomen yliopisto tiedotteessaan.

Tablettien vaikutusta opetukseen ja oppimiseen selvitettiin Savonlinnan normaalikoululla, jonka oppilaista ja opettajista noin puolet sai syksyllä 2013 käyttöönsä henkilökohtaiset tietokoneet oppikirjojen sijaan.

Kyselytutkimuksen perusteella muun muassa tekemällä oppiminen ja tutkiva oppiminen lisääntyivät. Oppilaat myös kokivat kotitehtävät aiempaa mieluisampina.

Lisäksi toisilta oppiminen ja jakamisen kulttuuri lisääntyivät luokissa. Sen sijaan vanhemmat olivat aiempaa huonommin perillä lastensa koulutyöstä ja koulutehtävistä.

Savonlinnan normaalikoululla toteutetun kokeilun tavoitteena on siirtyä koulussa perinteisistä oppikirjoista sähköisiin oppimateriaaleihin ja välineisiin.

Savon Sanomat Facebookissa Savon Sanomat Twitterissä

Työpaikat