Linnanmäen vuoristoratakin tuntuu mukavalta tähän tiehen verrattuna

Keväällä Yrittäjien Kasva Suomi -vaalikierroksella jäi mieleeni keskustelu Etelä-Karjalassa. Mukana oli maakunnan ehdokkaita, joista monet jo kokeneita kansanedustajia.

Kysyin paneelissa, mikä on Etelä-Karjalan tärkein tiehanke, joka pitäisi saada kuntoon. Pienen pohdinnan jälkeen löytyivät Savitaipaleelta Myttiömäen mutkat, jotka pitäisi oikaista Lappeenrannan ja Mikkelin välistä valtatieltä 13.

Olen ollut 1990-luvun lopulla Etelä-Karjalan maakuntalehden Etelä-Saimaan päätoimittaja, enkä muistanut edes kuulleeni Myttiömäestä. Se ei ole ehkä ihme, sillä Etelä-Saimaa -vuosinani maakunnassa oli suurempia tieongelmia, muuu muassa Kuutostiellä.

Tällä hetkellä Etelä-Karjalan tiet ovat Myttiömäen mutkia lukuunottamatta pääosin kunnossa, minkä jokainen maakunnan kävijä voi havaita. Iso vaikutus on ollut sillä, että alueen kansanedustajia on istunut eduskunnan liikennevaliokunnassa ja hoitanut tieasioita.

Mikä on Pohjois-Savon tilanne?

Täälläkin on tehty paljon. Kuopion kupeessa on erinomainen moottoritie, samoin Iisalmessa pätkä, Kallan sillat on korjattu ja viimeksi on korjattu Jännevirran silta.

Paljon on myös vireillä, esimerkiksi Viitostien osalta Kuopion ja Lapinlahden välillä.

Mutta paljon on myös korjattavaa. Pohjois-Savo on kärkipäässä, kun verrataan, missä Suomen maakunnassa on eniten huonokuntoisia seutu- ja yhdysteitä suhteessa teiden kokonaispituuteen.

Hyvä esimerkki on tie 5640 (Vianta-Kotikylä), joka yhdistää Iisalmea, Maaninkaa, Lapinlahtea ja Pielavettä Onkiveden länsirannalla.

Tätä tietä ei ole syyttä kutsuttu maakunnan heikoimmaksi.

Linnanmäen vuoristoratakin tuntuu mukavalta, kun sitä vertaa tähän tiehen, jonka perustustyöt on tehty routivaan ja kiviseen savolaismaaperään ilmeisen kevyesti. Siksi tien runko on pettänyt ja pinta on monin paikoin rikki. Kuski ei koskaan tiedä, mistä on seuraava monttu, joka voi heittää autoa minne sattuu.

On tärkeää, että tiepäättäjät ottavat aiempaa paremmin huomioon myös alempiasteisen tieverkon. Hyvä tie kuuluu kaikille, niin kylien asukkaille kuin teitä tarvitseville yrittäjille.

Tie on keskeinen osa toimivaa infrastruktuuria. Teiden puolesta on taisteltu lujasti, muun muassa omalla kesäkotikylälläni. Tämä taisto toi hienon Saaristotien, joka on kelpokunnossa.

Nyt tarvitaan yhteistyötä ainakin tien 5640 puolesta. Se on paitsi aikuisten asiointi- ja työtie sekä lasten koulutie myös keskeinen puu- ja maitotie. Sahat Iisalmessa ja Keiteleellä, lastauspaikat Peltosalmella ja Ahkiolahdessa, Valion valtava tehdas Lapinlahdella sekä monet muut yritysten tarpeet edellyttävät, että ihmiset ja materiaalit kulkevat.

Jos Finnpulpin tehdashanke vielä toteutuu, se tarkoittaa entistä kovempaa painetta puunkuljetuksille. Ne eivät vain toimi turvallisesti, jos maakunnan tieverkko ei ole kunnossa.

Katse kääntyy Pohjois-Savon päättäjiin. Olette paljon vartijana. Eiköhän hoideta tiet – myös 5640 – kuntoon.

Kirjoittaja on kesäsavolainen ja Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.