Onko 400 000 se maaginen raja, josta alkaa huoli? Päätin hieman tutkia asiaa

Rakkaalla autovanhuksellani oli muutama viikko sitten merkittävä päivä. Sen matkamittariin pyörähti tasan 400 000 kilometriä. Suuri lukema, jota olinkin jo hetken aikaa odotellut. 

Kun auto perheeseen saapui, oli sillä ajettu hieman yli 200 000 kilometriä. 16 vuodessa kilometrejä on kertynyt, mutta hyvinkin maltillisesti. Viime vuosina en ole tainnut ajaa edes 10 000 kilometriä vuoteen. 

Onko 400 000 se maaginen raja, josta alkaa huoli ja auto kannattaisi vaihtaa vähemmän ajettuun? Vai onko kyse vain uskomuksesta? Päätin hieman tutkia asiaa. 

Olennainen asia on, kuinka autoa on kohdeltu, ja kuinka hyvin sitä on huollettu noin suurella kilometrimäärällä. On myös merkkikohtaisia kestävyyseroja, ja käyttövoimakin vaikuttaa: tietyt vanhat dieselit vain kestävät, ja ajetaanpa niillä jopa yli miljoona kilometriä. 

400 000 kilometriä mittarissa ei siis aina tarkoita, että auto on ruosteinen, rikki ja käyttökelvoton. 

Katsastin vanhukseni maaliskuussa, ja selvisimme läpi ilman huomautuksia. Näin tapahtui myös viime vuonna. On siis kyse siitä, kuinka hyvin autoaan huoltaa ja kohtelee. Kunnioittava suoritus siis vuoden 1988 kuningaskorimallilta.

 

On ymmärrettävää, että moni vaihtaa autoa noin 300 000–350 000 pyörähdettyä tauluun. Ehkä on tulossa suurempia remontteja, jotka maksavat sen verran vaivaa, että on helpompi vaihtaa kulkine hieman vähemmän ajettuun autoon. 

Jos kyse on kuitenkin autosta, joka on harrastekäytössä, ja jolla on tunnearvoa, ei silloin mittarilukema merkitse mitään. Auto voi olla elämänsä kunnossa, ja palvella pitkäänkin. Pelkän lukeman perusteella ei siis vielä kannata hätiköidä. 

Ja suurempi lukema voi joskus olla myös onni: suuremmat remontit on voitu tehdä ennen 400 000 kilometriä. Ja auto onkin siis elämänsä kunnossa! Mutta kukaan ei välttämättä uskalla ostaa sitä, koska pelkää suurta mittarilukemaa. 

Aina ei voi kuitenkaan luottaa pelkkään mittarilukemaan. Sitä on voitu manipuloida taaksepäin. Etenkin vanhoissa autoissa se onnistuu helposti vain rattaita pyörittämällä, mutta onnistuu se kuulemma uudempiinkin autoihin.

Kuluttajariitalautakunnan mukaan nykyauton elinkaari päättyy aika lailla 300 000 kilometriin. Autojen kestävyyserot kuitenkin näkyvät: toinen voi kestää 600 000 kilometriä ja toinen vain 150 000 kilometriä. 

Takavuosina moottorit olivat parempia kuin nykyisin, koska ne olivat suurempia tilavuudeltaan ja suunniteltu myöskin kestämään pidempään. 

Nykyisin pyritään siihen, että pienemmästä moottorista otetaan enemmän tehoa irti, joka ei pidemmällä tähtäimellä kestä, joten auton elinkaari voi päättyä jo 200 000 kilometrinkin kohdalla. 

Kuulin, että joku oli ajanut yli miljoona kilometriä tismalleen samanlaisella autovanhuksella kuin omani. Tarina ei kerro onko tuo täysin totta, ja kuinka kattavasti autoa oli huollettu ja oliko esimerkiksi koko moottori vaihdettu. 

Siinäpä olisikin kunnianhimoinen tavoite, mutta se vaatisi ainakin koko auton täydellisen läpikäymisen ja ehkäpä myös moottorin vaihdon.... Voi myös olla, että kori häviää moottorin ympäriltä aikaisemmin kuin moottori loppuu. 

Kirjoittaja on iisalmelainen toimittaja, valokuvaaja ja autoharrastaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.