Soten kaatuminen tuskin oli suuri yllätys kenellekään – "Mielikuva puheensa pitävästä on vaalikentillä ehkä myönteisempi kuin kärkihankkeensa kanssa äänestyksessä kaatunut"

Viikonvaihteesta alkaen julkisuudessa käytyä keskustelua on hallinnut soten kaatuminen. Tuskinpa tuo kaatuminen mikään suuri yllätys oli kenellekään. Onhan jo pitkään ollut nähtävissä, että hallituksen runnoman niin sanotun maakunta- ja markkinamallin toteuttaminen oli suurissa vaikeuksissa.

Pohja epäonnistumiselle luotiin hallituksen luopuessa ohjelmaan kirjatusta ”julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio- ja rakenneuudistus -hankkeesta ja sen vaiheittaisesta toteuttamisesta jo syksyllä 2015, jolloin hallituspuolueet sopivat ”lehmänkaupoilla” niin sanotusta maakunta- ja markkinamallista.

Tuon hallituspuolueiden sopiman uuden mallin mukaan muun muassa kuntien sosiaali- ja terveyspalvelut sekä monet valtion aluehallinnon tehtävät olisi siirretty perustettavien maakuntien järjestämisvastuulle. Samalla julkisesti rahoitetut sotepalvelut olisi avattu laajasti kilpailulle.

Se olisi johtanut muun muassa sosiaali- ja terveyspalveluiden tavoitellun integraation sijasta palveluketjujen pirstoutumiseen ja kustannusten kasvuun tavoitteeksi asetetun säästön sijaan!

Monet maakunta- ja soteuudistusta koskevan lakipaketin valmisteluun osallistuneet ja myös ulkopuoliset asiantuntijat ovat kritisoineet kyseisten lakiesitysten puutteellista valmistelua. Myös jotkut valiokunnat lausunnoissaan ovat päätyneet täysin vastakkaisiin vaikutusarvioihin kuin hallitus lakiesityksissään.

Useimmiten hallituspuolueiden edustajat ovat kuitenkin vähätelleet esityksiin sisältyviä puutteita ja julkisuudessa on vaadittu nopeaa etenemistä lakien aikaan saamiseksi. Opposition on myös väitetty tahallaan viivyttävän asioiden käsittelyä. Lakiesitysten käsittelyn nopeuttamista puolestaan kuuluu edistetyn poikkeuksellisinkin menetelmin, jopa ”12 minuutin vallankaappauksen” avulla, kuten valiokunnasta on viestitetty.

Hallituksen sote- ja maakuntauudistuksesta kasaama paketti oli laadittu monista eri asiakokonaisuuksia sisältävistä tehtäväalueista, joiden yhteensovittaminen oli vaikeaa. Se muodosti sellaisen mammutin, joka ei sopinut raameista sisään. Kun perustuslakivaliokunnan jo aikaisemmin esittämiin muutosvaatimuksiin ei hallitus ollut löytänyt tyydyttäviä korjausehdotuksia, ja kun perustuslakivaliokunnan annettua sosiaali- ja terveysvaliokunnalle lausunnon, jossa oli edelleen lukuisia korjausvaatimuksia, oli selvää, että muutoksia ei kyetä käytettävissä olevan ajan puitteissa tekemään.

Soten kaaduttua olivat hyeenat äkkiä haaskalla. Kolmen suuren terveysalan yrityksen toimitusjohtajat vaativat jo voimassa olevan sote-ulkoistuksia rajoittavan lain kumoamista. Samaan ajatuksen kai yhtyi Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja vaatiessaan julkisten menojen leikkaamista.

Vaikeuksien edessä aikaisemmin kaksi kertaa uhattuaan pääministeri Sipilä marssi nyt ymmärtääkseni vaalitaktisista syistä tasavallan presidentin puheille. Mielikuva puheensa pitävästä on vaalikentillä ehkä myönteisempi kuin kärkihankkeensa kanssa äänestyksessä kaatunut. Jotkut voivat tosin pitää menettelyä rintamakarkuruutena.

Kirjoittaja on Iisalmen kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja (vas.)

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.