Suomesta viedään vettä noin kolme miljoonaa litraa ja tuodaan noin 20 miljoonaa litraa – "Viennin ja tuonnin epäsuhde on käsittämättömän suuri"

Kalevalan runou-desta peräisin oleva kansanperinteeseen kuuluva sananlasku ”vesi vanhin voitehista” on osoitus siitä, että veden merkitys on tiedostettu jo varhaisina aikoina. Kuivuuden lisääntyessä maapallon useilla eri kolkilla ja samanaikaisesti vesien saastumisen edetessä erityisesti puhtaan veden arvo korostuu.

Suomen peruskarttaan on merkitty noin 22 000 lähdettä, joten puhdasta lähdevettä maaperästämme löytyy. Ja vesijohtovesikin on puhtaampaa ja maultaan parempaa kuin monet myynnissä olevat ulkomaiset pullovedet. Siitä huolimatta meillä ei ole kyetty riittävästi kaupallisesti hyödyntämään maastamme löytyvää maailman puhtainta vettä.

Suomesta viedään vettä ulkomaille nykyisin noin kolme miljoonaa litraa, josta noin puolet pullovetenä. Samanaikaisesti pääosin Lidl-kauppaketjun tuomia pullovesiä juodaan noin 20 miljoonaa litraa vuodessa. Viennin ja tuonnin epäsuhde juomavesi-toimialalla on käsittämättömän suuri.

Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana monet pienet yritykset ovat epäonnistuneet yrittäessään ”murtautua” pääosin suurten toimijoiden hallussa olevalle ja ennestään tunnettujen kansainvälisten tuotemerkkien hallinnoimalle vesibisnes-toimialalle. Epäonnistumisen syynä on monissa tapauksissa ollut pääomien puute ja siihen kytkeytyneenä riittämätön panostus markkinointiin.

Parin viime vuoden aikana juomavesitoimialalta saadut tiedot ovat olleet aikaisempaa lupaavampia. Helsingin Sanomien mukaan suomalaista Vellamo-mineraalivettä toimitettiin Heinolasta Atlantaan, jossa yhdysvaltalaiset seurasivat amerikkalaisen jalkapallon mestaruusottelua, Super Bowlia. Viikonloppuna luksusvedeksi nimettyä tuotetta myytiin 10 000 pulloa. Pullollinen vettä maksoi stadionilla muovipullossa 5–7 euroa ja vodkaan sekoitettuna vetenä enemmän.

Vuosia kestänyt yritys päästä maailmanmarkkinoille toteutui Vellamo-mineraaliveden läpäistyä seulan Kanadan ja USA:n markkinoille. USA:ssa yritys on keskittynyt Floridan ja Kalifornian hotelli- ja ravintolamarkkinoihin ja mittaviin tapahtumiin.

Jotkut suomalaiset vedet ovat päässeet myös kiinalaisten verkkokauppojen valikoimiin. Siellä voi pärjätä paremmin kuin kovasti kilpailluissa päivittäistavarakaupoissa. Vesi on myös hyvä nettikauppatuote, koska monissa maissa juomavesi on ostettava. Nettitilaus helpottaa kanisterien saamista kotiin.

Lahdessa on vireillä monacolaisen sijoittajan käynnistämä jättihanke. Sen toteutuminen moninkertaistaisi Suomesta myytävän veden määrän nykyiseen verrattuna. Lisäksi vientihaluja on useilla muilla vesialalla jo toimivilla yrityksillä. Ja tilaa on myös uusille yrityksille.

Vettä kyllä riittää myytäväksi!

Kirjoittaja on Iisalmen kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja (vas.).

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.