Kuluttaja on edelleen todella heikossa asemassa kaikkia markkinavoimia vastaan

Menin ansaan ja tilasin terveysvaikutteisia tuotteita, joita mainostettiin nettimainoksessa. Ajattelin, että kokeilen. Mainos oli laadittu hyvällä suomen kielellä ja hyvällä maulla, joka tehosi ainakin minuun, vaikka yleensä karsastan kaikkia tällaisia mainoksia ja tuotteita.

Tilasin ensimmäisen lähetyksen. Sain sen yllättävän nopeasti, vaikka oli joulunpyhät. Aloitin ohjeen mukaisen nauttimisen heti. Mutta jo kolmantena päivänä oireet olivat sellaiset, että oli pakko ottaa yhteyttä lääkäriin. Ripuli oli voimakkuudeltaan sellainen, että lääkäri kehotti heti lopettamaan tuotteen nauttimisen. Tein sen ja laadin kirjelmän tuotteen lähettäjälle ja panin sen pakkauksen sisälle. Palautin pakkauksen Viroon. Löysin sen lähetyksen nimikyltistä, mutta erittäin pienellä tekstillä.

Hämmästyttävintä oli, että palautukseen ei ollut mitään ilmaista palautusoikeutta, joten maksoin palautuksen omalla kustannuksellani.

Noin kolmen viikon kuluttua tuli uusi lähetys. Olin hämmästynyt. Tällä välillä olin saanut Ruotsista viesti, jossa ilmoitettiin, että ensimmäistä laskua ei tarvitse maksaa.

Nyt ilmoitin Ruotsiin uudesta lähetyksestä ja laskusta sekä siitä, että olen jo ajat sitten perunut tilaukseni. Vastaus oli hämmästyttävä. Pyydettiin ottamaan yhteyttä Viroon tuotetta valmistavaan tehtaaseen, jota en enää tehnyt uudelleen.

Soitin poliisille ja kerroin tapauksen. Poliisi mainitsi tapauksen hipovan pakkomyynnin tapoja, mutta Suomen poliisilla ei ole toimivaltaa ulkomailla. Otin yhteyttä Kuluttajaneuvontaan, joka otti asian hoitaakseen. Olen toimittanut heille kaiken tarpeellisen aineiston. Katsotaan mitä tuleman pitää?

Kyllä kuluttaja on vielä nykyäänkin todella heikossa asemassa kaikkia näitä markkinavoimia vastaan. He keksivät aina tapoja toimia, joten heitä on tosi vaikea saada vastuuseen.

Veikko Ohtamaa, Oulu

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.