Olisi paikallaan, että meillä olisi digi- tai nettiomahoitajia – ammattihenkilöt ohjaamaan tietkoneasioissa

Tietokoneetonta henkilöä saattaa kismittää, jos asiakaspalvelija vain kehottaa etsimään tietoa netistä. Hankalahan sitä on etsiä, ellei ole sitä nettiä.

On totta, että kasvokkain käytävät palvelutilanteet ovat vähentyneet valtaisasti.

Kaikilla ei ole tietokonetta. Kaikilla ei ole pankkitunnuksia. Kaikilla ei ole nettiyhteyttä. Tällöin tilanteet, jossa nettiasiointi koetaan välttämättömäksi, voivat arveluttaa kansalaista.

Mistä löytyisi luotettavaa apua? Kuka auttaa, kun tarvitaan digijutuissa neuvoja? Kuinka puhelimessa olevat kuvat siirretään tietokoneelle? Mistä saan uuden salasanan, jos entinen on kadonnut? Kuinka asioidaan netissä? Kuinka uuteen puhelimeen saadaan puhelinnumerot entisestä puhelimesta siirrettyä? Miten ne kantapalvelut toimivat terveysasioissa?

Mielestäni olisi paikallaan, että meillä olisi digi- tai nettiomahoitajia. Tarkoitan tällä sitä, että olisi ammattihenkilöitä, joilta voisi varata luotettavan ajan tietokoneasioiden hoitoon.

Olisiko esimerkiksi kunta sopiva yksikkö järjestämään palvelua? Mielestäni voisi olla. Valtio ja monet muut instanssit näyttävät hyvin avokätisesti rahoittavan monenlaisia digiprojekteja.

Palvelun hinnan asiakkaalle eli kuntalaiselle tulisi olla realistista. Ei siis liian kallista.

Yhteiskuntamme on mennyt siihen pisteeseen, että iso osa asioinnista hoidetaan netissä. Yhteiskuntamme pitäisi mahdollistaa myös se, että meillä kaikilla olisi mahdollisuus tässä digitietoajassamme hoitaa asioita.

Jos luodaan puitteet jollekin asialle, on tärkeää muistaa huolehtia puitteiden toimivuudesta. Voisi kysyä verrannollisesti, mitä hyötyä on kaivosta, ellei ole välineitä ottaa sieltä vettä.

Minna Reijonen, kansanedustajaehdokas (ps.), farmaseutti, Suomen kuntaliiton hallituksen varajäsen, Kuopio