Veroasioiden hoitamiseen on useita tapoja, joista verkkoasiointi on suosituin

Ulla Arkko kirjoitti asioinnistaan Iisalmen verotoimistossa 23.8. Olemme pahoillamme, ettei Ulla Arkko ole tyytyväinen asiointikokemukseensa. Verohallinto ei missään tapauksessa halua kiusata asiakkaitaan, kuten kirjoituksessa sanotaan. Yksittäisten henkilöiden veroasioihin emme voi ottaa kantaa, mutta yleisellä tasolla voimme taustoittaa asioita.

Lue myös: Verohallinnon surkeus – "Menin taksilla Iisalmen verotoimistoon selvittämään asiaani ja järkytyin"

Verohallinnon palvelukanavat oman asian tunnistautumista vaativan asian hoitamisessa ovat sähköinen OmaVero-palvelu, puhelin ja käyntiasiointi toimistoissa. Yleisluonteista neuvontaa tarjotaan lisäksi chatissa ja Verohallinnon viestintäkanavissa, joista esimerkiksi vero.fi:ssä oli vuonna 2018 25 miljoonaa käyntiä, ja määrä on kasvussa. Valtaosa asiakkaista hoitaa nykyään veroasiansa sähköisesti. Esimerkiksi niistä, joilla viime keväänä oli täydennettävää esitäytettyyn veroilmoitukseen (reilu neljännes) yli 80 prosenttia teki täydennykset sähköisesti OmaVero-palvelussa. Alle 46-vuotiaista näin toimi peräti 96 prosenttia, yli 69-vuotiaistakin yli puolet. OmaVeron käyttäjistä noin 80 prosenttia kertoo jatkuvien mittaustemme mukaan asiointikokemuksensa sujuneen hyvin.

Iisalmen verotoimiston aukioloaikoja on viime vuosina supistettu juuri siksi, että vuositasolla asiakasmäärä on vähentynyt, kun yhä useampi on siirtynyt käyttämään sähköisiä palveluja, jotka ovat nopea ja helppo tapa hoitaa veroasioita ja käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta.

Iisalmen verotoimistossa asiakasmäärät ovat olleet tasaisessa laskussa, ja vuosi sitten aukiolopäivien määrää vähennettiin kolmesta kahteen viikossa. Iisalmen kävijämäärät eivät ole kasvussa. Toki tietyt päivämäärät aiheuttavat ruuhkaa myös Iisalmessa. Ruuhkia on tyypillisesti esimerkiksi veroilmoituksen määräpäivien lähestyessä keväällä, nyt elo-syyskuussa, kun suurin osa suomalaisista saa veronpalautuksensa tai maksaa jäännösveronsa sekä uusien verokorttien tullessa voimaan alkuvuodesta. Silloin on paljon asiakkaita kaikissa kanavissa. Puhelimessa odotusaika on tyypillisesti lyhyempi kuin toimistossa.

Vain harva asia vaatii verotoimistossa käyntiä. Esimerkiksi kotitalousvähennykseen liittyviä laskuja ja kuitteja ei tarvitse toimittaa Verohallintoon, vaan me pyydämme niitä tarvittaessa. Kotitalousvähennyksen voi ilmoittaa paitsi OmaVerossa myös soittamalla puhelinpalveluumme. Siellä keskimääräinen odotusaika tässä asiassa on noin neljä minuuttia.

Verohallinto ei kuitenkaan pakota ketään verkkoasiointiin, vaan asiakas voi halutessaan edelleen asioida verotoimistossa, ilmoittaa tietoja paperilomakkeella tai soittaa puhelinpalveluun. Kun verkossa asiointi jatkuvasti yleistyy, puhelimessa ja verotoimistoissa jää enemmän aikaa palvella niitä asiakkaita, jotka tarvitsevat veroasioidensa hoidossa enemmän apua tai asioivat paperilla.

Ulla Arkko viittaa mielipidekirjoituksessaan myös tulorekisteriin ja sanoo, että sinne on ilmoitettava pienetkin tulot. Työnantajien on tosiaan pitänyt ilmoittaa maksamansa palkat tulorekisteriin tämän vuoden alusta. Palkansaajien ei tarvitse ilmoittaa tulorekisteriin mitään. Tulorekisteriin on sen käyttöönoton jälkeen tehty lähes 30 miljoonaa palkkatietoilmoitusta, joista palkkaohjelmistojen kautta noin 95 prosenttia.

 

Seija Lampinen, verojohtaja, henkilöverotus, Itä-Suomen verotoimisto

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kauniita sanoja, mutta realiteetit ovat ihan toiset: "Verohallinnon palvelunumerot ja chat ovat ylikuormitettuja silloin, kun apua tarvitsisi kiireesti"

Verohallinnon surkeus – "Menin taksilla Iisalmen verotoimistoon selvittämään asiaani ja järkytyin"