Verohallinnon surkeus – "Menin taksilla Iisalmen verotoimistoon selvittämään asiaani ja järkytyin"

Toimittaja Seppo Votkin kirjoitti todella hyvän jutun Iisalmen verotoimiston tilasta (IS 14.8.). Verohallinnon olisi palveltava asiakkaitaan eikä tehdä näin tärkeästä asiasta vaikeaa. Itse sain 1 200 euroa jälkiveroja ja järkytyin. Menin taksilla Iisalmen verotoimistoon selvittämään asiaani ja järkytyin jälleen. Eteisaula oli täynnä ja edessä pitkä oman vuoron odotus.

Kun noin kahden tunnin odottelun jälkeen tuli vuoroni, päätteen takana istui nuori asiakaspalvelija, joka katsoi tietokoneelta, että olin tehnyt veroilmoitukseni asianmukaisesti, olin merkinnyt vähennykset oikein. Hetken mietittyään hän kävi toisessa huoneessa kysymässä asiaa. Viivyttyään iät ja ajat, hän pyysi minua tekemään uuden veroilmoituksen.

Olen humanisti, joten pyysin kälyäni, joka on laskenta-analyytikko, tekemään uuden veroilmoituksen. Hän teki, ja lähdin viemään uutta ilmoitusta Iisalmen verotoimiston postilaatikkoon, jota ei ollut. Lähetin kirjeen postista kirjattuna kirjeenä. Lopputulos oli hyvä, sain 123 euroa veronpalautusta.

Koska olen runoilija ja myyn kirjojani, minulla on erillinen kirjatili, jonka tulostan veroilmoitukseni liitteeksi. Verottaja on tehnyt aikaisemminkin virheen kohdallani, enkä ymmärrä miksi, koska tulot ja menot ovat nähtävissä selkeästi tiliotteesta ja myös merkitty veroilmoitukseen.

Toinen asia, joka ärsytti tämän vuoden alussa, on tulorekisteri. Sinne on ilmoitettava pienetkin tulot, ja se vasta vaikeaa onkin. On tiedettävä koodeja, ja jos soittaa maksulliseen palvelunumeroon asioita kysyäkseen, on jälleen edessä tuntien odotus. Tulorekisteri on lähinnä rehellisten ihmisten kiusaamista, ei sillä pimeää taloutta saada vastuuseen.

Kolmas asiani koskee ystäväni saamaa merkillistä kirjettä. Hän on kuukausien ajan yrittänyt selvittää asiaansa tuloksetta. Yrittäjänä hän ei voi olla tuntikausia puhelimessa, käymällä verotoimistossa joutuu myös jonottamaan tunteja, sähköposteihin ei vastata. Lopulta hän kirjoitti kirjeen, mutta siihenkään ei Verohallinto ole vastannut. Mikä avuksi?

Verohallinnossa on aikaa ja evästä lähetellä turhia kirjeitä, mutta ei aikaa hoitaa ihmisten asioita asianmukaisesti. Virheitä tehdään, ja joskus niiden oikaisu on vaikeaa. Seppo Votkinin jutussa pisti silmään, että ihmiset pelkäävät Verohallinnon kritisoimista omalla nimellään peläten kostoa. Minä otan nyt sen riskin, sillä rehellisenä ihmisenä olen toiminut niin veroasioissa kuin muissakin lakien ja asetusten mukaan. Milloin verottaja lakkaa kiusaamasta asiakkaitaan?

 

Ulla Arkko, eläkkeellä oleva opettaja, runoilija, Lapinlahti

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Veroasioiden hoitamiseen on useita tapoja, joista verkkoasiointi on suosituin