Iisalmi Jazz Festival rakentaa osaltaan yläsavolaista identiteettiä ja imagoa: musiikkitapahtumalla on sosiokulttuurisia ja symbolisia ulottuvuuksia

Tammikuun loppupuolella toteutuva ensimmäinen Iisalmi Jazz Festival on uusi raikas tuulahdus yläsavolaiseen alkutalveen.

Timo Hirvonen on ansiokkaasti tuonut jazzia Iisalmeen ja Ylä-Savoon. Koko Jazz Club on vakiinnuttanut toimintansa Helsingin lisäksi myös täällä.

Tarvitaan ihmisiä, jotka jaksavat järjestää tapahtumia, tarvitaan yrityksiä, jotka lähtevät yhteistyöhön, mutta ennen kaikkea tarvitaan yleisöä, joka ottaa tapahtumia omakseen.

Ei riitä, että puheen tasolla kiinnostuu asioista. Pitää olla myös tekoja, eli on lähdettävä paikalle kokemaan.

Jazzklubille on selvästi ollut tilaus. Nyt tarjolla on myös viikonlopun ajan kestävä festivaali, jossa on elämyksiä monen ikäisille.

Iisalmi Jazz Festival palvelee musiikinystäviä, mutta sillä on myös laajempia sosiokulttuurisia ja symbolisia ulottuvuuksia. Festivaali viestittää Ylä-Savosta alueena, joka on "jotain enemmän" ja valmis tarjoamaan elämyksiä sekä omalle väestölleen että matkailijoille.

Viime kesänä Timo Hirvonen Meet Ylä-Savon hankevastaavana toi japanilaisen julkkiksen Tetsuro Shimaguchin Iisalmeen tekemään videota, jossa jazz yhdistyi samuraimiekkailuun. Tarkoituksena oli markkinoida Ylä-Savoa japanilaisille matkailukohteena.

Kulttuurista on tullut yhä vahvempi matkailumarkkinoinnin välineistä. Samalla kulttuurinkin avulla rakennetaan alueiden identiteettiä ja imagoa.

Kansainvälisesti maineikkaiden kotimaisten ja ulkomaisten jazz-artistien esiintyminen Iisalmessa ja lähiseudulla rakentaa osaltaan mielikuvaa Ylä-Savosta osaamisen ja lahjakkuuden keskittymänä.