Kuluttaja katsoo yhä useammin kisat kotisohvalta - maksukanavat ovat ravintoloille kultaakin kalliimpia

Urheilun katsominen televisiosta yhdessä muiden kanssa on täysin erilainen kokemus kuin ruudun tuijottaminen yksinään.

Suomessa kisojen seuraamiseen on vuosikymmenten perinteet. Vanhemman ikäluokan edustajat muistelevat vieläkin, miten olympialaisia ja muita kisoja keräännyttiin kuuntelemaan sen naapurin luokse, jolla sattui olemaan radio. Hipihiljaa toivottiin ja jännitettiin omien voittoa, ja selostukset nousivat ikimuistoisiksi, koska kuvaa ei vielä ollut.

Television keksimisen jälkeen sama perinne jatkui. Töllötintä mentiin katsomaan sen luokse, kenellä se sattui olemaan. Niistä ajoista maailma on muuttunut yksilökeskeisemmäksi. Perheet ja suvut eivät enää asu yhdessä paikassa. Onneksi on ravintolat! Pian ihmiset alkoivat kerääntyä niihin katsomaan hikilajeja yhdessä. Suomen voittaessa ensimmäisen jääkiekon MM-kullan ravintolat olivat täpöten täynnä ihmisiä.

Sen jälkeen moni asia on muuttunut. Suurin osa seuratuimmista lajeista on maksukanavilla. Ravintoloille pelien näyttäminen on tullut koko ajan kalliimmaksi. Maksukanavien hinnat määräytyvät asiakaspaikkojen mukaan. Se voi nostaa yhden kanavapaketin hinnan tuhansiin euroihin vuodessa. Tilanne on vielä hankalampi, jos ravintola haluaisi näyttää monia lajeja, jotka kaikki ovat eri maksukanavilla.

Nykytilanteessa kaikki häviävät. Kotisohvalla yksin kisoja katsova kuluttaja häviää. Ravintoloitsija häviää, koska joutuu näyttämään kisoja tappiolla tai ei ollenkaan. Maksukanavien tarjoajat häviävät, koska yhä harvempi ravintola ottaa maksukanavaa hinnan takia.

Ratkaisun avaimet ovat maksupakettien tarjoajien käsissä.

Löytyisikö uusia huokeampia hinnoittelumalleja?