Nykyiset linjaukset lisäävät epätasa-arvoa - lisäksi ne ovat erittäin huolestuttavia Itä-Suomen elinvoiman kannalta

Liikenne- ja viestintäministeriö päätti tällä viikolla alkaa edistää kahta ratahanketta voimallisesti. Turun tunnin junaa sekä Suomi-rataa varten päätettiiin perustaa hankeyhtiöt. Turun tunnin juna mahdollistaisi liikkumiseen Helsinkiin tunnissa. Suomi-radan tarkoituksena on luoda niin ikään noin tunnin junayhteys Tampereen ja Helsingin välille.

Sen sijaan Itä-Suomelle elintärkeä itärata jätettiin yhä selvitysasteelle. Käytännössä se tarkoittaa, että asia on tällä erää jäissä. Todellista tarvetta lisäselvityksille ei ole, koska asiasta on jo hyllymetreittäin paperia.

Läntiseen päärataan on viime vuosikymmeninä investoitu niin, että Kokkolaan pääsee Helsingistä yli puoli tuntia nopeammin kuin Kuopioon, joka sijaitsee 50 kilometriä lähempänä. Raideliikenteen alueellinen epätasa-arvo on tosiasia.

Uusi itärata olisi 106 kilometriä pitkä ja se erkaantuisi radasta Keravalla ja kulkisi suoraan Kouvolaan. Nykyisellään rata kulkee pohjoisempana olevan Lahden kautta ja tekee mutkan. Ministeriön budjettiehdotuksessa ei ole rahaa myöskään Savo-Karjalan ratojen korjaukseen, jotka taas lyhentäisivät Kouvola–Kuopio-väliä 20 minuuttia (SS 11.9.).

Nykyiset linjaukset lisäävät epätasa-arvoa. Lisäksi ne ovat erittäin huolestuttavia Itä-Suomen elinvoiman kannalta.

Saavutettavuus on varsinkin syrjemmässä oleville seuduille ehkä tärkein yksittäinen elinvoimatekijä. Jos se on huono, yritykset eivät halua asettua tai pysyä seudulla. Kun ei ole töitä, ei ole muuttajia ja ihmisiä. Nykyistä nopeampi ja sujuvampi raidaliikenne itäradalla on äärimmäisen tärkeää.

Päätös jättää itärata hyllylle osoittaa, että hallituksen elinkeinopolitiikan pääpaino on kallellaan Länsi- ja Etelä-Suomeen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.