Alemmalle tieverkolle ei riitä rahaa – "Maakunnan heikoin" päällystetie ärsyttää kulkijoita ja hajottaa autoja

Iisalmentiellä entisen Maaningan puolella asuvat Mirja ja Erkki Ryynänen asioivat mieluummin Siilinjärvellä ja Kuopiossa, vaikka Iisalmeen olisi lyhyempi matka.

Syy tähän löytyy tien kunnosta. Kaksikon mukaan monet raskaan liikenteen harjoittajat ovat kuvanneet tietä ”maakunnan heikoimmaksi” päällystetieksi.

– Parempi tie ratkaisee määränpäämme Siilinjärven ja Kuopion hyväksi, joten kyseessä on myös aluetaloudellinen kysymys, Erkki Ryynänen pohtii.

Ryynäset asuvat tiellä 5640, joka kulkee Viannan ja Kotikylän välillä. Tie yhdistää Iisalmea, Maaninkaa, Lapinlahtea ja Pielavettä Onkiveden länsirannalla.

Pariskunnan mukaan tie on päällystetty ja perusparannettu 1980-luvun lopulla.

– Työ tehtiin tuolloin heppoisesti ja nopealla aikataululla. Päällyste sen sijaan on uusittu viimeksi noin 20 vuotta sitten, Ryynäset kertovat.

Tämä näkyy tien kunnossa.

– Pieniä onnettomuuksia tiellä on sattunut, eikä autojen rikkoutuminen ole harvinaista. Jopa lumiaura hajosi kerran, Erkki Ryynänen kertoo.

Tästä huolimatta käynnit ely-keskuksella eivät ole johtaneet tien korjaukseen.

Tie on ongelmallinen varsinkin keväisin ja syksyisin. Ryynästen mukaan Onkiveden länsiranta onkin savista ja kivistä aluetta, joka routii vahvasti.

Kaksikolle tie monttuineen on tullut tutuksi. Erkki Ryynänen on asunut tien varressa koko ikänsä, ja Mirja Ryynänenkin jo viitisenkymmentä vuotta. 60-luvulla he ajoivat päivittäin töihin Iisalmeen, joten kilometrejä tiellä on kertynyt.

Työmatkalaisten lisäksi tiellä riittää monenlaista liikennettä. Sen varrella on esimerkiksi useita kesämökkejä, Martikkalan koulu ja isoja maatiloja.

Varsinkin tilalliset tuntevat montut kirjaimellisesti selkänahassaan.

– Traktorilla tie on mahdoton ajaa, ja siinä saa selän kipeäksi, Mirja Ryynänen kuvaa.

Teollisuuden näkökulmasta tiellä on tärkeä paikka Pohjois-Savossa.

– Olen nimittänyt tietä puu- ja maitotieksi. Puutavaraa kulkee tietä pitkin suuriin sahalaitoksiin Iisalmeen ja Keiteleelle. Tämän lisäksi UPM:n pudotuspaikat sijaitsevat tien molemmissa päissä Peltosalmessa ja Ahkiolahdessa, Erkki Ryynänen esittää.

– Puuta kulkee tiellä uskomattoman paljon, hän jatkaa.

Tien parannusta vaatii hänen mielestään myös vireillä oleva metsäteollisuuden suurhanke, Finnpulpin sellutehdas.

Maitotien nimityksensä tie saa Lapinlahden Valion ja ItäMaidon raaka-aineen keräilystä.

Ely-keskuksen näkökulmasta tilanne on haastava, sillä rahat eivät yksinkertaisesti riitä korjauksiin.

– Tosiasia on se, ettei rahan vähäisyyden takia kaikkia tarpeita pystytä täyttämään varsinkaan alemmalla tieverkolla, tienpidon suunnittelun asiantuntija Mikko Laitinen Pohjois-Savon ely-keskukselta esittää.

Hänen mukaansa korjaustöitä pyritään tekemään mahdollisimman kustannustehokkaasti ja valitsemaan ensisijaisesti kaikkein kriittisimmät kohteet, joissa liikenne vaatii korjausta.

– Teiden liikennemäärä huomioidaan kohteita päätettäessä. Pohjois-Savon alueella isommat ja vilkkaammat tieverkot, kuten Vitostie, vievät rahoitusta, hän kertoo.

Tämän hetkistä rahoitusta Laitinen kuvaa riittämättömäksi.

– Paikkaustoimilla pyritän pitämään pahimmat paikat kurissa, mutta eihän se uuden päällysteen veroinen ole, Laitinen kertoo.

Vetoomus tien puolesta

Tien 5640 huono kunto on poikinut vetoomuksen, jossa vaaditaan tien korjauksen pikaista aloittamista.

– Vetoomuksen taustalla on pitkäaikainen prosessi, jossa tien kunnostusta on odotettu kuin kuuta nousevaa, kertovat tien varrella asuvat Erkki ja Mirja Ryynänen.

Tänä keväänä asiaa lähdettiin ajamaan kyläläisten yhteisvoimin, sillä kaksikon mukaan kaikki sadattelevat samaa asiaa.

– Vastaanotto ehdotukseen oli hyvä ja syntyi ilman soraääniä, Mirja Ryynänen kuvaa.

Ryynäset kertovat, että vetoomukseen pyritään saamaan monipuolisesti eri tahoja mukaan. Esimerkiksi sekä yrityksiin että kuntiin on otettu yhteyttä asiasta.

Tarkoituksena on antaa ääntä tietä käyttäville.

– Entisen päättäjän näkökulmasta olen huomannut, että tienkäyttäjiä kannattaa kuunnella. Aina ongelmat eivät nimittäin välity päättäjien tai poliitikkojen pöydälle, sanoo kansanedustajana ja europarlamentaarikkona toiminut Mirja Ryynänen.

Kaksikko kertoo, että vetoomuksen tavoitteena on saada tie 5640 ely-keskuksen listalla korjaustöiden kärkipäähän. Vetoomus onkin tarkoitus toimittaa ely-keskukselle heti syksyn tullen, kun lomat päättyvät.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Ylä-Savo

Eläkkeläiseksi totutteleva rehtori sai koululla lämpimän vastaanoton – Kaisa Kiiskinen aloitti Kangaslammilla kaksi kertaa

Katri Kulmuni patisti vahvistamaan Ylä-Savossa vientiyrittämistä – luonnonvaroista huolen pitäminen tuo myös työllistymisen mahdollisuuksia

Heikki Kujanpään elokuva palkittiin Yhdysvalloissa

Kyllä Paretskoi tietää: Hurlumheitä ja lainakivaa

"Kausiflunssa on Koronaa pahempi"

Raha ratkaisee, miten nuorisovaltuusto vaikuttaa – lakisääteinen vaikuttajaelin löytyy nykyään jokaisesta Savon kunnasta

Savon aktiivisimmat nuoret löytyvät Vieremältä – vaikuttajiksi kasvetaan 20-vuotiaassa nuorisoklubissa

Hygienia on helppo hoitotapa – Yskimiseenkin saa ohjeistusta. Älä pärski ympäriinsä.

Huikean sadunomaiset valokuvat: Katseita, satuja ja tarinoita Kiuruveden kulttuuritalolla

Uudet kodit valmistuvat kesällä – Järven rannalle nousee Iisalmessa uusia rivitaloja