Markku Eestilä pettyi Itärata-päätökseen: "Tässä mennään väärässä järjestyksessä"

Iisalmelainen kansanedustaja Markku Eestilä (kok.) on pettynyt hallituksen päätökseen edistää Itärataa muita rautatiehankkeita hitaammin.

Hän pitää päätöstä myös yllättävänä. Hänen mielestään itäisen Suomen raideliikennöinnin kehittäminen muiden rinnalla tasavertaisena oli tähän asti vaikuttanut selvältä.

– Viime vuoden talousarviomietinnössä on hyväksytty, että Itärataa tulisi viedä suunnittelun ja hankeyhtiön kautta eteenpäin kahden muun rinnalla. Eduskunta on näin päättänyt, keskusta mukaan lukien. Aika pahasti vedettiin matto jalkojen alta. Harmittaa, että tällä tavalla poukkoillaan.

Liikenne- ja viestintäministeriö päätti tiistaina käynnistää selvityksen ja vertailun itäisen nopean yhteyden linjauksesta. Sen sijaan kahta muuta ratahanketta, Turun tunnin junaa sekä Suomi-rataa, päätettiin alkaa edistää hankeyhtiöiden perustamisella.

Eestilän mielestä hankeyhtiö olisi pitänyt perustaa tässä vaiheessa samalla tavoin myös Itäradalle. Hän pelkää, että kun suunnittelurahat suuntautuvat tässä vaiheessa kahteen hankkeeseen, liikenneyhteyksiin suunnattavat rahavarat hupenevat lopulta vain etelään.

– Nyt vaikuttaa siltä, että ensin jaetaan rahat ja vasta sitten aletaan suunnittelemaan. Tässä mennään väärässä järjestyksessä.

Päätösten aika Itäradan osalta on ministeriön mukaan kuitenkin vasta sen jälkeen, kun uusi selvitys valmistuu. Selvityksen arvioidaan valmistuvan keväällä. Sitä halutaan edistää yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa.

Itä-Suomessa on ehditty jo pohtia, kuinka monta selvitystä lopulta tarvitaan. Yksi selvitys aiheesta valmistui tämän vuoden keväällä. Sitä pidettiin Itä-Suomessa kuitenkin osin puutteellisena.

Eestilän mukaan tärkeintä on, että maakunnat ja kaupungit vaativat nyt yhdessä ratahankkeen nostamista samalle linjalle muiden kanssa.

– Ei Itä-Suomea voi vuosikymmeniä syrjiä.

Itäisen radan kehittämisen tarkoituksena on nopeuttaa liikennöintiä. Kuopiosta ja Joensuusta matka Helsinkiin kestäisi junassa matkustaen enää kolme tuntia. Eestilän mukaan nopea ratayhteys olisi ehdottoman tärkeä koko itäisen Suomen elinvoimalle.

Liikkumisen nopeutuminen olisi tärkeää erityisesti siksi, että Itä-Suomessa olisi paremmat mahdollisuudet asua, vaikka työt olisivat etelässä päin. Nyt itäsuomalaiset kaikkoavat alueelta töiden perässä.

– Tulevaisuus kuitenkin perustuu nopeisiin raideyhteyksiin. Kolmen tunnin päälle matka Kuopiosta Iisalmeenkaan ei tuntuisi yhtään niin pitkältä. Työnteko olisi entistä enemmän paikasta ja ajasta riippumatonta, ja ihmiset voisivat asua missä vain.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Kolmen tunnin juna Kuopiosta Helsinkiin mutkistui – "Vaihtoehtojen selvittäminen ei olisi tässä vaiheessa tarpeen"