Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mitä tapahtuu vuokrattavalle sähköpotkulaudalle, kun se tulee elinkaarensa päähän? Firmat asettelevat sanansa varovasti

Kuopiossa toimivat yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen tarjoajat eivät vastaa täsmällisesti laitteiden elinkaarta koskeviin kysymyksiin.

Juuri laitteiden käyttöikä määrittää keskeisesti sitä, kuinka ilmastoystävällinen valinta skuutti todellisuudessa on. Sähköpotkulautojen määrä on voimakkaasti kasvanut Savossakin, ja moni toimijoista markkinoi kulkumuotoa vihreänä valintana.

Amerikkalainen Bird kertoo viestintäjohtajansa välityksellä, että Kuopiossa käytössä on yhtiön viimeisin lautamalli, jonka elinkaari on tyypillisesti 24 kuukautta. Sen sijaan yhtiö ei liikesalaisuuksiin vedoten vastannut muun muassa kysymyksiin siitä, kuinka paljon laudoilla tyypillisesti on ajoa takanaan.

Saksalaistoimija Tierin aluejohtaja Juho Lindgren puolestaan kertoo, että Tier-laudan elinkaari yhtiön käytössä on vähintään viisi vuotta, minkä jälkeen se jatkaa elämäänsä kuluttajan omana lautana.

– Tierin laudoissa kaikki osat ovat vaihdettavissa ja korjattavissa, Lindgren kirjoittaa sähköpostiviestissä

– Osien vaihtoväli vaihtelee potkulautojen käytön mukaan. Vaihdetut osat kierrätetään asianmukaisesti.

Lindgrenin mukaan yksi potkulauta maksaa Tierille noin 1 000 euroa. Yhdellä laudalla ajetaan tyypillisesti kahdesta kolmeen kertaa päivässä, ja yksi ajo kestää keskimäärin kahdeksan minuuttia. Toisin sanoen viiden vuoden aikana yhtäsoittoista ajoa kertyisi runsaat 30 vuorokauden verran ja 20 kilometrin keskituntinopeudella 600 kilometriä.

Viisi vuotta on verrattain pitkä aika .Vuonna 2019 verkkojulkaisu Quartz uutisoi, että Yhdysvalloissa Kentuckyn Louisvillessä keskimääräisen Bird-laudan elinkaari oli keskimäärin 28,8 päivää vuonna 2018.

Laskelma perustui tietoihin kaikista kaupungissa tehdyistä sähköpotkulautamatkoista, jotka Louisvillen kaupunki jakoi osana avoimen datan politiikkaansa. Quartz otaksui, että yhdelle laudalle osoitettiin vain yksi tunnistenumero.

Tuoretta vastaavaa aineistoa ei ole enää saatavilla, ja muutamassa vuodessa laudat ovat kehittyneet paljon. Esimerkiksi Birdin mukaan ensimmäiset, vuonna 2017 käyttöön otetut laudat kestivät keskimäärin 3–4 kuukautta.

Aiemmin Bird on laskenut, että potkulauta kuluttaa vähemmän kuin auto mutta enemmän kuin sähkökäyttöinen bussi.

VTT:n erikoistutkija Henna Sundqvist-Andberg ei ole vastauksista hämmästynyt. Hän on kollegoineen tarkastellut sähköpotkulautojen kestävyyttä hiilijalanjälkeä laajemmasta näkökulmasta.

– Aiheesta on enenevissä määrin tutkimusta, mutta tulokset ovat ristiriitaisia.

Juuri lautojen käyttöikä on keskeisin muuttuja kulkumuodon hiilijalanjäljen laskennassa. Tyypillisesti sähkökäyttöisten kulkuneuvojen valmistus on suurempi kuin polttomoottoriajoneuvoilla.

Belgialaisessa vuonna 2020 julkaistussa tutkimuksessa todettiin, että yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen ympäristövaikutukset ovat suurempia kuin bussien tai sähköpyörien myös skenaariossa, jossa laudan elinkaari on viiden vuoden mittainen. Kuluttajan itselleen hankkimassa sähköpotkulaudassa hiilijalanjälki oli pienempi, sillä ilkivallan riski oli pienempi, eikä päästöjä koitunut lautojen keräämisestä ja liikuttelusta autolla.

Samana vuonna ilmestyneessä OECD:n tilaamassa raportissa todettiin, että yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen kasvihuonepäästöt ovat samaa luokkaa kuin yksityiskäyttöisten mopojen ja polttomoottoribussien.

Lautojen käyttöikä on kuitenkin kehittynyt viime vuosina aimo harppauksin.

Sähköpotkulautojen kestävyys riippuukin muun muassa siitä, mitä kulkumuotoja potkulaudoilla korvataan, Sundqvist-Andberg toteaa. Selvältä näyttää, että se on yksityisautoa ympäristöystävällisempi valinta.

Jos laudoilla korvataan yksityisautoilun sijaan kävelyä ja pyöräilyä, voi lautailusta koitua iso lasku myös liikkumattomuutena.

– Summa summarum, monet asiat vaikuttavat kestävyyteen.