Finavia robottitestauksistaan: "Kaikkea on tarkoitus kokeilla – mielikuvitus on rajana"

Finavia selvittää Tellu-robotin avulla tänä vuonna, voivatko robotit hoitaa jatkossa osan vahvasti kasvavan lentoaseman töistä. Lentokenttäyhtiön tavoitteena on, että Tellu jää pysyvästi Helsinki-Vantaalle esimerkiksi asiakkaiden oppaaksi tai vartioinnin tueksi.

Finavia testaa robotteja lähivuosina ensisijaisesti opastus-, turvallisuus- ja siivoustehtävissä.

– Kaikkea on tarkoitus kokeilla – mielikuvitus on rajana, kärjistää Finavian digijohtaja Heikki Koski.

– Robotteja voisi käyttää esimerkiksi terminaalien siivouksessa ja ulkoalueiden kunnossapidossa, kuten lumenluonnissa. Ne voisivat hoitaa entistä enemmän sellaisia töitä, joita ihmiset eivät mielellään tee, Koski pohtii.

Helsinki-Vantaan pinta-ala, matkustajamäärä ja lentoliikenne kasvavat voimakkaasti lähivuosikymmenenä. Tämä tarkoittaa, että lentoasemalle tarvitaan lisää työvoimaa.

Finavia toivoo, että robotit helpottaisivat työvoimatarvetta sekä nopeuttaisivat ja tehostaisivat lentokentän toimintoja.

Koski huomauttaa, etteivät robotit suoraan korvaa ihmistyöntekijöitä.

– Kun robotit hoitavat ne hankalat työt, ihmiset voisivat keskittyä asiakaspalveluun: esimerkiksi siivoojat voisivat reagoida nykyistä nopeammin, jos asiakas ilmoittaa, että vessassa tarvitaan siivousta.

Koski korostaa, että robotti kannattaa valjastaa johonkin työtehtävään vain, jos se parantaa asiakaspalvelua ja tuottaa Finavialle liiketoiminnallisia hyötyjä.

Suomessa robotteja hyödynnetään jo jonkin verran teollisuuden ja kuljetusalan tavaransiirto- ja -keruutöissä, mutta lentoasemille ne tekevät vasta tuloaan.

Joillakin ulkomaisilla lentoasemilla botteja on jo otettu käyttöön. Esimerkiksi Kiinassa Bao’anin lentokentällä Shenzhenissä työskentelee AnBot, ihmisen korkuinen robotti, joka tekee turvatarkastuksia terminaalissa.

"Anteeksi, voinko päästä ohi?" Tellu-robotti kysyy, kun jää lentoasemalla jumiin japanilaisten ja seinän väliin – katso video