Mainos:

Kuluttajakauppa Venäjälle on helppoa

RusPost Expressin myyntipäällikkö Terhi Nykänen ja TreeSixtyn yrittäjä Mikael Krasnov toivovat suomalaisten yrittäjien löytävän tiensä venäjälle.

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Venäjä on yksi maailman nopeimmin kasvavista verkkokauppamarkkinoista ja suomalaiset yritykset ovat siellä aliedustettuna. Pitkät idänkaupan perinteet ovat rakentaneet luottamuksen, joka on venäläiselle kuluttajalle A ja O ja sitä tilannetta suomalaisten yritysten olisi hyvä nyt hyödyntää. 

Suomalaiset tuotteet ovat hyvässä maineessa Venäjällä. Venäjällä on n. 145 miljoonaa asukasta ja pelkästään Pietarin alueella elää yli 7 miljoonaa ihmistä, joiden ostotottumuksiin Suomi on vaikuttanut.

- Suomalaista brändiä arvostetaan, toteaa Venäjän markkinoihin erikoistuneen markkinointitoimisto TreeSixtyn yrittäjä Mikael Krasnov. Venäläisille suomalainen tuote on aina tarkoittanut laadukasta ja luotettavaa. Monet ruokatarvikkeet esim. lohi haetaan usein Suomesta, kuten monet muutkin arkiset tuotteet, esimerkiksi hygienia-, siivous- ja vitamiinivalmisteet.

Rajojen mentyä kiinni myös venäläisten ostosreissut Suomeen lakkasivat. Tarve tuotteille ei kuitenkaan ole kadonnut. Esimerkiksi Venäjällä varhain alkanut kevät on saanut urheiluvälineiden sekä pihaan ja puutarhaan liittyvien tuotteiden kysynnän räjähtämään.

- Jos olet esimerkiksi suomalainen polkupyöräkauppias, nyt olisi oiva tilaisuus valloittaa Venäjän markkinat. Polkupyörät ovat monin paikoin loppumassa kokonaan Venäjällä, Krasnov kertoo.

 

Yritysten välistä kauppaa ja tavaran maahantuontia rajoittavat Venäjälle asetetut pakotteet. Maahantuotavat artikkelit tulee sertifioida ja niiden tuotepakkaukset on käännettävä venäjäksi. Suoraan kuluttajalle myytäessä tilanne on eri.

- Kun myyt suoraan venäläiselle kuluttajalle, niin edellä mainittuja rajoituksia ei tarvitse huomioida, RusPostExpressin myyntipäällikkö Terhi Nykänen kertoo.

Venäjälle kuluttajamyynnissä myydään ilman arvolisänveroa. Vastaanottaja maksaa tuotteestaan 15 % veron siltä osin, kun tuote maksaa yli 200 euroa. Moni tuote saattaa tulla halvemmaksi ostaa suoraan Suomesta, kuin maahantuotuna Venäjältä. Lisäksi venäläinen kuluttaja voi varmistua, että kyseessä on ns. aito tuote eikä tuoteväärennös, joita liikkuu vielä paljon Venäjän markkinoilla.

Myös logistiikka toimii Venäjälle vaivattomasti ja kustannustehokkaasti eikä yrittäjää rasiteta raskaalla dokumenttien laadinnalla, kun kyseessä on pakettilähetys.

- Voit laittaa paketin sellaisenaan menemään. Me täytämme tarvittaessa vienti-ilmoituksen asiakkaan puolesta – toki tuotteen kuvaus ja oikea tullikoodi tarvitaan tullia varten, Terhi Nykänen muistuttaa.

Lainsäädännön puolesta tulevat rajoitukset kuluttajakauppaan ovat hyvin harvinaisia ja koskevat lähinnä muutamaa ääritapausta, kuten propagandaksi luokiteltavaa materiaalia, aseita ja tiettyjä kemikaaleja.

 

Venäläiselle kuluttajalle luottamus on tärkeintä. Suomi-brändiin luotetaan, mutta uudet myyjät käydään aina tarkoin läpi.

- Venäläinen on tarkka uusien tuotteiden kanssa, ja hän tekee taustatutkimuksen kunnolla, Krasnov valottaa. Lisäksi Venäjällä ”word-of-mouth” markkinointi on voimissaan. Kun saat yhden tyytyväisen asiakkaan, hän kertoo siitä varmasti muillekin. Tutkimuksen mukaan myös tuttu logistiikkatoimija vahvistaa yrityksen luottamusta myyjään.

Luottamuksen herättämiseksi on hyvä muistaa myös kielen merkitys. Krasnovin mukaan ainoastaan noin kolmannes venäläisistä kertoo osaavansa englantia. Siitä vain puolet kokee voivansa asioida englanniksi.

- Mikään ei herätä luottamusta venäläisessä, niin kuin Venäjän kieli. Tuotetiedot olisi hyvä löytyä venäjäksi esimerkiksi verkkosivuilta. Toki paras tilanne on, jos verkkosivut on kokonaan käännetyt.

Markkinointi kannattaa myös kohdentaa hyvin. Esimerkiksi Facebookin mainosverkostot ovat alkaneet toimia Venäjällä paremmin.

- Olen huomannut, että naiset ostavat Instagramin mainoksien kautta, Krasnov toteaa. Venäjän markkinoita laajemmin haltuun otettaessa tulee kuitenkin muistaa paikalliset sosiaalisen median alustat sekä ”Venäjän Google” Yandex. Ne ovat edelleen ykköskanavia.

Mikael ja Terhi toivovat, että rajan sulkutilanne herättäisi suomalaisyritykset tiedostamaan ison markkinaraon naapurissa ja lähtisivät myymään tuotteitaan venäläisille kuluttajille.