Mainos:

Asiakastyytyväisyys on kaiken A&O - Kansainväliset markkinointiopit otettiin käyttöön omassa yrityksessä

Citygolfin lisäksi padel on nouseva laji Suomessa. Yrittäjä itse on myös tuttu näky padel-kentällä. Matias Honkamaa

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Mikä tuo umpistadilaisen kansainvälisen radio-kanavan toimitusjohtajan yrittäjäksi Kuopioon? Tuoretta yrittäjää kuunnellessa varmistuu ajatus siitä, että kun on polte yrittäjyyteen, sitä ei pidättele mikään. Vuodet kansainvälisten yritysten johtotehtävissä antoivat monipuoliset valmiudet liiketoiminnan käynnistämiseen eikä Bellanpuiston yrittäjänä toimiva Antti Pakkala ole katunut valintaansa.

 

Parasta yrittäjyydessä on ollut uuden vapaa-ajan konseptin luominen Kuopioon. Sellaista ei Suomessa ole aikaisemmin ollut.  Kauniin Kallaveden rannalle, vanhan asfalttikentän paikalle on noussut suosittu kesäkeidas. Vaikka työn määrä yllätti, töitä tehdään hymyssä suin, Pakkala kiteyttää.

Palataanpa vuosiin ennen Kuopiota. Elettiin 1980-lukua. Kauppatieteiden opiskelija Antti Pakkala onnistui pääsemään vähän ennen valmistumistaan Unileverille töihin. Hän pääsi elämään sitä arkea, mitä hän oli oppikirjoista lukenut. Iso kansainvälinen yritys perehdytti uuden tulokkaan ruohonjuuritasolta vaativampiin tehtäviin ja tarjosi huikean näköalapaikan nuorelle ja nälkäiselle ekonomille.

- Kansainvälisessä yrityksessä saa valtavan hyvän opin. Unilever oli markkinoinnin korkeakoulu. Lähdimme liikkeelle ihan perustekemisestä: Miten tuotteet laitetaan myyvästi esille, miten kilpailijat toimivat, miten brändiä rakennetaan. Pääsin tekemään myös laajaasti markkinointi- ja tuotekehitystyötä, Pakkala kiittelee.

 

Pakkalan tekemisistä kiinnostui myös kilpailija, joka sai hänet ylipuhuttua L’Oréalille osastonjohtajaksi. Noina vuosina ranskalainen yrityskulttuuri ja kieli tulivat tutuksi, vaikka alku olikin hankalaa.

- Ranskalaisuus oli minulle täysin vierasta ja kielikin piti ottaa haltuun heti alkumetreillä. Siihen koulutettiin niin kauan, että se sujui. Lopulta minut laitettiin maaseudulle oppiin, missä oli pakko puhua vain ranskaa. Ensimmäisen vuoden jälkeen pidin budjettikokouksen ranskaksi.

L’Oréalin jälkeen Pakkala siirtyi ranskan kielen ja kulttuurin tuntevana radio NRJ:n toimitusjohtajaksi. Sitäkin pestiä kesti yli 10 vuotta, mutta vähitellen ajatus yrittäjyydestä alkoi vahvistua. Kun lapset olivat jo lähdössä maailmalle ja mahdollisuus Kuopiossa avautui, oli päätös selkeä.

- Tutussa poikaporukassa on aina puhuttu yrittäjyydestä. Juttelimme myös vaimoni Jaanan kanssa, että kun viimeinen kolmesta lapsesta on ylioppilaslakin saanut, voisin tehdä jotain muuta kuin raportoida joka perjantai kansainvälisen yrityksen tulosta pääkonttorille. Ehkä voisin katsoa toistakin maailmaa.

 

Nyt Pakkalan pariskunta pyörittää Bellanpuiston aktiviteetteja ja on mukana koko Bellanrannan kehittämisessä. Kansainvälisten bränditalojen opit on otettu käyttöön ja ensimmäisen toimintavuoden tulos oli iloinen yllätys. Asiakastyytyväisyys on heille tärkeää ja he suuntasivat palvelunsa jo alusta lähtien kansainvälisille markkinoille.

- Kansainvälisistä yrityksistä karttuneista opeista on ollut suuri apu yrittäjyyden alkutaipaleella. Jos ei olisi markkinointitaustaa, ei toimintamme näkyisi niin visuaalisesti ja viestinnällisesti johdonmukaisena kokonaisuutena. Kansainvälisissä yrityksissä pitää osata kommunikoida eri kulttuurien välillä ja teimme nettisivutkin heti useammalle eri kielelle. Asiakastyytyväisyys on kaiken toiminnan A&O, Pakkala kuvailee.

Pakkalan mielestä kansainvälisyys on jo osa arkea tänä päivänä. Uudet ajatukset ja toimintatavat vaativat kuitenkin meiltä suomalaisilta suvaitsevaisuutta ja ymmärrystä. Kuopiolaiset ovat hänen mielestään jo vahvasti maailmalla, näkevät kansainvälistymisen mahdollisuudet ja hyödyntävät niitä.

- Kansainväliset tuotteet ja uutiset ovat mukana päivittäisessä elämässämme, sitä ei vain tule ajatelleeksi. Rajat ovat auki, maailmasta on tullut kansainvälinen ihan joka sektorilla ja kaikkien on se vain hyväksyttävä. Minulla on sellainen käsitys, että täällä on hyvinkin voimakkaasti otettu kansainvälisyys mukaan tavalla tai toisella. Se on hyvä asia.

 

Ennen kuin maailmalle lähtee, kannattaa verkostoitua eikä ajatella, että itsellä on kaikki taidot ja kyky onnistua. Pakkalan mielestä Kuopion visio Suomen nopeitten kehittyvänä matkailukaupunkina on hyvä, mutta vaatii alueen voimien yhdistämistä, yhteen hiileen puhaltamista ja erottautumista kilpailijoista.

- Matkailutoimiala on vientiä ja jos ajatellaan Kuopiota, niin meillä on hyvä visio vuoteen 2030, mutta kukaan ei sitä yksin tee. Pitää yhdessä miettiä keinoja, joilla erotutaan muista kaupungeista – nekin kasvavat ja kehittyvät. Järvi- ja kaupunkimatkailu on yksi voimatekijä, mutta sen näkyväksi tekeminen vaatii tekoja. Me pyrimme omalta osaltamme kehittämään toimintojamme ja kantamaan oman kortemme kekoon, Pakkala painottaa.

Kuka?

Antti Pakkala

 

- Bellanpuiston yrittäjä Antti Pakkala, kolmannen polven stadilainen, asunut vuodesta 2018 Kuopiossa.

- Perheeseen kuuluu vaimo Jaana ja kolme aikuista lasta, joista vanhin asuu Lontoossa ja kaksi nuorinta Helsingissä.

- Asuu Kuopion Maljalahdessa, veneilee töihin kesäisin.

- Arvostaa Kuopiossa sen kompaktiutta, toiminnan helppoutta ja  kaunista luontoa. ”Ja pääseehän Helsinkiin nopeasti junalla tarvittaessa.”