Mainos: Savon Yrittäjät

Pohjoissavolaiset yritykset nojaavat kansainvälistymisessä laatuun ja koulutukseen

Kuvassa Ravistamon Linda Viitasalo, Kaisa Kähkönen ja Kati Laine.

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Miten kansainvälisyyttä sitten rakennetaan meillä Pohjois-Savossa? Tässä muutama esimerkki yrittäjien kertomana.

 

Ravistamo on syömisen ilosta syntynyt kuuden perustajaosakkaan kuopiolainen ravitsemusasiantuntijapalveluita tarjoava yritys. Sen aikomus on laajeta kansainvälisille markkinoille tuotekehityksessä olevan digitaalisen työkalun avulla.

- Kehitämme ikääntyneiden ihmisten ravitsemushoitoa tukevaa digitaalista työkalua ammattilaiskäyttöön, yrityksen toimitusjohtaja Linda Viitasalo kertoo.

Ravitsemusalalla markkinat löytyvät kehittyneiden talouksien piiristä. Ensimmäisenä kohdealueena Ravistamolla on Pohjoismaat ja Iso-Britannia. Pohjatyö laajenemiselle on käynnissä, jotta läsnäolo markkinoilta löytyy silloin, kun digitaalinen työkalu on kehitetty ja valmiina käyttöön.

Digitaalisia palveluita ravitsemusalalta löytyy kuluttajapuolelta, mutta ammattilaiskäyttöön tarkoitettuja sovelluksia on vielä hyvin vähän. Ravistamo pyrkii parantamaan tätä tilannetta kansainvälisellä tasolla kotimaisella tuotekehityksellä.

- Ala on Suomessa kilpailtu, mutta ravitsemusterapeuteista koostuvia osakeyhtiöitä on vähän. Esimerkiksi tämän tyyppistä digitaalista tuotekehitystä ei Suomessa juurikaan tehdä, Viitasalo kertoo.

Kysyttäessä miten Ravistamo aikoo erottua kansainvälisillä markkinoilla, vastaus tulee nopeasti.

- Suomalainen koulutus on tällä alalla maailman huippua, Kati Laine kertoo. Voikin sanoa, että Suomesta tulee maailman parasta ravitsemustiedettä ja me tehdään niin kuin opetetaan, Viitasalo päättää.

 

Neemo Method on valokuvaukseen pohjautuva valmennus ja fasilitointimenetelmä yritysmaailman käyttöön. Kuvan avulla esimerkiksi strategiatyön jalkauttaminen onnistuu helposti, sillä yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Neemo Methodin perustaja Nanna Hänninen on yksi tunnetuimmista suomalaisista valokuvataiteilijoista. Hänen töitään on ollut esillä ympäri maailman ja kansainvälistyminen ajaa häntä eteenpäin myös yrittäjänä.

- Tällä hetkellä Neemo toimii pienesti Yhdysvalloissa. Uusin osakkaamme asuu piilaaksossa ja kartoittaa markkinoita sieltä käsin, Hänninen kertoo.

Hännisen mukaan isoin este markkinoille laajenemisessa on omien resurssien riittävyys. Yhdysvalloissa asiat hoidetaan suhteilla.

- Olen itse käynyt paikan päällä normaalisti kolme tai neljä kertaa vuodessa. Olemme tehneet demoja isoille yrityksille, mutta markkinat eivät ole vielä lopullisesti auenneet.

Koronan tuoma digiloikka on kuitenkin avannut uusia mahdollisuuksia. Neemo tutkii ja kehittää onlinepohjaista verkkokurssia, jonka kautta kuka tahansa pystyisi opiskelemaan kevennetyn version heidän valmennuksestaan.

- Verkkokurssi antaa ostajalleen mahdollisuuden fasilitoida ja valmentaa menetelmän työkaluilla ja on samalla ponnahduslauta Neemo Coach - koulutuksen, Hänninen kertoo. Kiinan markkinat kiinnostavat meitä ja teemme asiasta markkinatutkimusta kiinalaisten opiskelijoiden kanssa, jotka ovat opiskelijoita maailman huippuyliopistoissa.

Neemo Method on yrityksenä mielenkiintoinen startup – sen henkilöstön keski-ikä on yli 40 vuotta ja mukana on paljon elämänviisautta.

- Neemo on periksiantamaton ja rento. Olemme monissa liemissä keitettyjä, joten keksimme aina hyvän keinon luovia eteenpäin, Hänninen päättää.

 

Kuopiolainen Kiho on aina tähdännyt vientiin. Yritys tekee kenttätyönhallintajärjestelmää yrityksille ja se työllistää kaksi henkilöä Yhdysvalloissa. Kansainvälistyminen tapahtui sattuman kautta.

- Meitä lähestyi eurooppalaisia yrityksiä jenkkimarkkinoille etsivä konsultti ja hän halusi jutella asiasta. Emme uskoneet, että kyseessä on mikään oikea tilaisuus, joten totesimme vaan, että tule käymään Kuopiossa niin jutellaan lisää. Olimme väärässä, sillä kaveri lensi Suomeen välittömästi, Kihon toimitusjohtaja Antti Koponen kertoo tapahtumien sarjasta.

Kiholla on nyt joitakin asiakkuuksia Yhdysvalloissa. Amerikan markkinoiden erilaisuus on kuitenkin ollut yllätys. Lainsäädäntö, standardit ja laitteet ovat erilaisia.

- Kaikki mikä täällä on opittu, piti oppia uusiksi. Teemme töitä IoT -laitteiden parissa, joten GDPR lainsäädäntö on erityisen tärkeä. Tämä on myös rajoittava tekijä, kun mietimme uusia markkinoita – Kiinaan emme halua edes yrittää lähteä, #kihottajaksi itseään kutsuva Tatu Laine kertoo.

Kiho on palkannut kesän aikana kuusi uutta työntekijää. Näistä yksi on uusi myyntijohtaja, jonka vastuualueella on vienti. Kyseessä on Kiholla aivan uusi toimenkuva.

- Olen iloinen päästessäni mukaan tähän porukkaan, Mia Pyykkönen kertoo. Kihossa minua inspiroi rohkeus ja palava halu mennä eteenpäin. Meistä kuullaan vielä!

 

Viisi vuotta sitten Juha Karppanen hahmotteli ystäviensä kanssa uusia tuotekehitysideoita. Hän osti Anttilasta 20 euron tehosekoittajan ja väänsi telineen ATK-laitteen alumiinirungosta. Ensimmäiset pienet erät valmistuivat ja niitä testattiin, jonka jälkeen Innokem perustettiin.

- Kemia on aina kiinnostanut minua, Juha Karppanen kertoo. Innokemin tarinaan linkittyy suuria alan eurooppalaisia huippunimiä, mutta olen ylpeä siitä, että tuotekehitys käynnistyi ja yritys syntyi Kuopiossa.

Nykyään tuotekehitys tehdään Tuusulan laboratoriossa ja tuotanto tapahtuu Kuopiossa. Viidessä vuodessa Innokemin Inno tuoteperhe on vakiinnuttanut asemansa siivousalan ja kunnossapidon varmana valintana. Tuotteet ovat ekologisia ja turvallisia käyttää.

- Turvallisuus ja ekologisuus ovat olleet minulle aina tärkeitä asioita. Niihin Innokem tulee panostamaan jatkossakin.

Vaikka markkina-asema kotimaassa on vakiintunut ja brändi on tunnettu, ei Juha Karppanen näe kiirettä laajenemiselle ulkomaille.

- Pitää tunnistaa omat resurssit. Teemme mielellämme yhteistyötä ulkomaisten toimijoiden kanssa, mutta markkinoiden valtaus ei ole tällä hetkellä työlistalla, Karppanen kertoo.

 

Kun aloin kasata juttuja tätä lehteä varten en oikeastaan tiennyt, millä tavoin kansainvälistyminen koetaan savolaisissa yrityksissä. Kuluneen kuukauden aikana olen ilokseni voinut huomata, että kansainvälistyminen on syvää maakuntamme yrityksissä.

Haastatellessani yrittäjiä monet heistä ajattelivat, että kv-vienti on juuri heidän yrityksensä kärkitavoitteita. Jotkut puolestaan olivat perustaneet yrityksensä ja onnistuneet luovimaan tiensä kansainvälisille vesille omalta tontilta löytyvien asiakkuuksien kautta.

Pohjoissavolaiset yritykset tunnistavat alueemme vahvuudet. Meiltä löytyy vahvat kansainvälisesti toimivat oppilaitokset, jotka kouluttavat uuden ajan osaajia yritysten palkattavaksi. Moni heistä on kotoisin ulkomailta ja he ovat jo valmiiksi verkottuneita ja valmiina avaamaan väyliä pk- ja midcap yrityksille. Meillä on vahvat yritysverkostot, jotka auttavat mielellään uusia toimijoita menemään eteenpäin ja ennen kaikkea meillä on periksiantamaton savolainen luonne.

Huomasin myös, että maailmaa parhaillaan runteleva pandemia tuo mukanaan myös positiivista muutosta – se pakottaa kehittymään ja etsimään asiakkuuksia sekä yhteistyökumppaneita rajojen ulkopuolelta. Sen mukana tullut digiloikka on avannut uusia ovia ja tuonut etäyhteydenpidon osaksi jokaisen arkea. Teamsin käyttö on suositumpaa kuin koskaan niin etätöissä, kuin myyntipalavereissakin. Tuotekehitys alalla kuin alalla on saanut uusia kierroksia ja suomalainen laatu on tässäkin kova sana maailmalla.

Sivustolla voi lukea Savon Yrittäjien YrittäjäSanomat-lehden juttuja Pohjois-Savon alueen yrittäjistä, työelämästä ja markkinoista. Sisältö on Savon Yrittäjien tuottamaa.

Yrittäjäsanomien näköislehteä voit lukea tästä!

Liity Yrittäjien verkostoon tästä!