Mainos: Savon Yrittäjät

Yrittäjyys vuonna 2020 on jännittävää – nuori yrittäjä normeja vastaan

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ:”Some on minulle työkalu, joka ei enää aiheuta vau! -elämystä. Pyrin työssäni pysymään mahdollisimman kaukana asiakkaideni postauksien teosta, enkä myy niitä valmiina. Koen järkevämmäksi konsultoinnin ja sparrauksen, jotta asiakkaani pystyvät tuottamaan relevanttia ja mielenkiintoista sisältöä itsenäisesti"

Mitä milleniaali yrittäjä ajattelee arvoista, työajasta, tai elämästä? Digimarkkinointia tekevä Viivi Väisänen on Markkinointi Muikean tarmokas nuori yrittäjä, joka seisoo omien arvojensa takana. 

Markkinointi Muikea on perustettu tammikuussa 2020, mutta kevytyrittäjänä toimiminen on valmistellut sitä varten jo pitempään.

- En varsinaisesti suunnitellut täysipäiväiseksi yrittäjäksi tulemista vaan ajauduin siihen. Kynnys yrittäjäksi ryhtymiseen tuntui isolta, Väisänen kertoo yrityksensä perustamisen taustasta. Kevytyrittäjänä aloitin, jotta saisin jalkaa oven väliin ja sitä kautta kenties vakituisen työpaikan.

Vapaus valita ja päättää omista tekemisistä olivat kuitenkin niin painavia asioita, jotka johtivat y-tunnuksen hankkimiseen. Nuori Yrittäjä on kerennyt jo kahlata globaalin kriisin alkuvaiheen läpi kuivin jaloin.

- Yrittäjyys vuonna 2020 on jännittävää. Olen miettinyt, että kaikista ajoista valitsin juuri tämän vuoden perustaa yritys. Uskon, että korona on vauhdittanut digitalisaatiota etenkin pienissä yrityksissä. Olen saanut paljon asiakkaita, jotka ovat vasta heränneet digimarkkinoinnin potentiaalin ja alan arvostus on noussut. Voikin sanoa, että digimarkkinoijalle vuosi on ollut jopa hyvä.

 

Viivi kuuluu ikäpolveen, joka on kasvanut aikuiseksi tietoyhteiskunnan murrosvaiheessa. Tietoyhteiskunta on myös muuttanut työn luonnetta. Kun ennen haluttiin mainosalalle, perustettiin painotalo tai mainostoimisto. Nykyään läppäri ja ymmärrys hakukoneiden ja sosiaalisen median toiminnasta riittävät.

- Some on minulle työkalu, joka ei enää aiheuta vau! -elämystä. Pyrin työssäni pysymään mahdollisimman kaukana asiakkaideni postauksien teosta, enkä myy niitä valmiina. Koen järkevämmäksi konsultoinnin ja sparrauksen, jotta asiakkaani pystyvät tuottamaan relevanttia ja mielenkiintoista sisältöä itsenäisesti, Viivi kertoo.

Markkinoijaa pidetään usein kaikesta innostuvana jatkuvasti oppivana moniosaajana. Viivi allekirjoittaa tämän väittämän, mutta näkee siinä myös kääntöpuolen.

- Miten markkinoijalla voisi olla niin syvä ymmärrys yksittäisestä alasta tai tuotteesta, jotta voisi kirjoittaa siitä paremman blogitekstin tai artikkelin, kuin yrittäjä sen takana? Kuitenkin näillä yrittäjillä ei aina ole osaamista toteuttaa omaa markkinointiaan suunnitelmallisesti. Siinä minä astun mukaan.

Koulutukseltaan Viivi on tradenomi sekä vaatetusalan artesaani. Hän pohti yrittäjyyttä jo artesaaniksi valmistumisen jälkeen, mutta koki alan epävarmaksi ja nettimyynnin kilpailevan liikaa omien töiden kanssa.

- Se minkä minä olisin tehnyt viidellä kympillä, sai jo silloin Kiinasta vitosella.

 

Viivi haluaa olla itsensä pomo ja tehdä töitä niin, kuin itse parhaaksi näkee. Oma hyvinvointi, henkilökohtaiset arvot ja vapaa-ajan merkitys korostuvat Viivin työssä.

- Esimerkiksi ympäristöasiat ovat minulle tärkeitä, enkä voisi kuvitella ottavani asiakkaakseni sellaista toimijaa, joka toimii arvojani vastaan. Yrittäjänä minulla on kaikki vapaus toimia juuri näin, Viivi kertoo omista arvoistaan.

Yrittäjyydestä ajatellaan usein, että töitä painetaan kellon ympäri sata lasissa, kunnes joku päivä eläköidytään. Oman työaikansa Viivi pyrkii jakamaan tasaisesti viikon arkipäiville, jotta viikonloppuisin voi keskittyä täysin akkujen lataamiseen. Normaalina arkipäivänä hän kertoo tekevänsä töitä neljästä kahteentoista tuntiin. Mikäli päivä venyy äärimmilleen, seuraava päivä on vapaata.

- En ymmärrä, enkä arvosta itsensä loppuun polttamista. Tällainen mielikuva on vaarallinen, sillä se vaikuttaa aivan varmasti yrittäjyyttä miettivään nuoreen ihmiseen. Pelkäsin tällaista itsekin ja ehkä sen takia yrittäjäksi ryhtyminen tuntui niin vaikealta, Viivi toteaa.

Työajan ja vapaa-ajan suhdetta Viivi kertoo alkaneensa pohtia huomattuaan postauksen LinkedIn:ssä.

- Eräs verkostooni kuuluva henkilö ihmetteli, että miksi jotkut yrittäjät eivät pidä vapaata? Kyseinen henkilö kertoi työskentelevänsä itse vain 4 tuntia päivästä ja tekevänsä aivan jäätävää tulosta. Se pisti miettimään, onko muitakin tapoja kuin itsensä loppuun ajaminen?

Yrittäjänä Viivi on omasta mielestään joko - tai tyyppiä. Hän tekee töitä täysillä, tai sitten ei ollenkaan. Ensimmäistä kesälomaansa yrittäjänä viettävä Viivi aikoo pitää vuosilomista huolta jatkossakin.

- Olisi hienoa työllistää ainakin yksi toinen ihminen, jolloin lomien suunnittelu olisi paljon helpompaa. Nyt joudun käytännössä jäädyttämään liiketoimintani loman ajaksi, mutta kalenteroimalla siitäkin selvitään.

Yrittäjien henkilökohtaiset arvot muokkaavat myös suuntaa, johon yritys menee.

 

Somea työkseen tekevänä yrittäjänä Viivillä on ymmärrys verkostojen hyödyistä. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kaikki Markkinointi Muikean asiakkaat ovat tulleet sosiaalisen median verkostojen kautta.

- B2B myyntiä tehdessä joku tuntee aina jonkun, joka vinkkaa jollekin ja kaupat syntyvät, Viivi luettelee.

Yrittäjäjärjestö on Viiville myös yksi verkoston muoto, jolta hän on saanut apua uuden yrittäjän kohtaamiin käytännön asioihin ja tukea sitä tarvitessaan.

- Itselleni se on tarjonnut ennen kaikkea tukiverkoston, jolta voin kysyä apua ihan mihin tahansa ongelmaan. Kuulun myös Nuorten Yrittäjien aktiiviporukka. Heiltä olen puolestaan saanut apua omien epävarmuuksien kohtaamiseen. Se on hienoa!

Sivustolla voi lukea Savon Yrittäjien YrittäjäSanomat-lehden juttuja Pohjois-Savon alueen yrittäjistä, työelämästä ja markkinoista. Sisältö on Savon Yrittäjien tuottamaa.

Yrittäjäsanomien näköislehteä voit lukea tästä!

Liity Yrittäjien verkostoon tästä!